Integrasjoner

Checkin kan kobles opp med flere ulike plattformer. I denne artikkelen viser vi deg hvordan dette gjøres.

I denne artikkelen finner du : 

 

Forutsetninger for å integrere

Integrasjonene er tilgjengelige for alle våre kunder. Registrer en konto i Checkin for å koble opp de ulike integrasjonene. Du trenger konto til hver plattform, men dette kan du også sette opp gjennom Checkin. Se stegene nedenfor. 

Slik installerer du en integrasjon 

  1. Logg inn på Checkins hjemmside
  2.  Gå til "Integrasjoner" i menyen til venstre
    Integrasjoner-Meny-oversikt

  3. Velg hvilket verktøy du ønsker å integrere mot.
  4. På leverandørsiden klikker du på "Koble til"
    Intregasjoner-Menyen-Tapin

  5. Logg på med din personlige informasjon og godta integrasjon. Hvis du ikke har konto kan du gjøre dette for noen av leverandørene direkte i Checkin. 

  6. Du er nå koblet opp! 

 

Litt om bruk 

Checkin støtter opprettede/oppdaterte/slettede hendelser for plattformene, og oppdateres i tredjepartsapper innen 1-2 sekunder.

  • CRM
    Synkroniserer kontakter og kontaktinformasjon
  • Arrangement
    Synkroniserer arrangementer, billetter og deltakere
  • Webinar
    Synkroniserer webinarer og deltakere

Gå til avsnitt for hver leverandør for å finne detaljer om hvordan disse settes opp. 


Slik kobler du fra en installasjon

Dette er en generell beskrivelse av hvordan du kobler fra en integrasjon. Vennligst gjør følgende:

Merk: Dette vil stoppe all videre synkronisering av data og vil la alle tidligere synkroniserte data være urørt.



  1. Gå til "Integrasjoner" på venstremenyen
  2. Klikk på leverandøren du er koblet til
  3. Klikk "Koble fra" og bekreft
  4. Du er nå frakoblet

Intregasjoner-Menyen-Teams

 

 

Våre samarbeidspartnere

 

 


Hubspot 

HubSpot er en ledende programvare for markedsføring, salg og kundeservice, som hjelper bedrifter med å tiltrekke besøkende, generere leads, salg og begeistrede kunder. I stedet for å ha et titalls ulike applikasjoner (for e-post, sosiale medier, blogging, CRM, nettsted osv.), hvor data lagres spredt i siloer og ikke "snakker" med hverandre, har man alle de samme applikasjonene i en og samme løsning (HubSpot), og dermed alle data.

 

I dette avsnittet finner du: 

Slik installerer du integrasjonen

Hva dukker opp i Hubspot?

 

 

Slik installerer du integrasjonen: 

1. Sett opp integrasjonen ved å gå inn i fanen "Integrasjoner" når du er i min side i Checkin. Klikk deg inn på Hubspot, og trykk på "koble til".

 

 

2. Når du har koblet opp kontoen din i Hubspot, får du mulighet til å sette opp integrasjonen ved å trykke på "Sett opp integrasjonen". 

 

 

3. Der velger du hvilke arrangementer du vil at skal synkroniseres til Hubspot. 

Du kan når som helst gå inn her og velge bort ett arrangement, hvis du ikke lenger ønsker at det skal overføres informasjon til Hubspot. 

 

 

 

Hva dukker opp i Hubspot? 

I Hubspot får du nå informasjon inn i "Marketing Events", en egen kategori i "Deals" som vil komme frem som "Checkin tickets", og en egen liste over deltakere i "Lists". 

 

1. Marketing Events

For å komme til Martketing Events, går man til "Sales" - "Deals" - og bytter til Marketing Events i nedtrekksmenyen. Merk: Det er foreløpig ikke veldig mange funksjoner i Marketing Events, men det kan tenkes at Hubspot senere vil videreutvikle denne delen av systemet. 

 

marketing events in hubspot

 

Her kan du søke etter arrangementsnavnet ditt, og det vil dukke opp i listen. "Marketing Events"- modulen vil gi deg enkel informasjon som antall deltakere og statuser. 

 

2. Deals

I "Deals" kan du finne "Checkin tickets" som en ny kategori etter at du har synkronisert et arrangement. du kan også her søke frem ditt arrangementsnavn, og finne en deal for alle bestillinger som er gjort for ditt arrangement i Checkin. 

 

dealsinhubspot

Inne i dealen vil man se hvem som er bestillingskontakt, hvor mange billetter de har kjøpt under "line items". Hvis billetten har betalte tilleggsvalg vil dette også kunne sees på dealen. Det ikke mulighet å få frem tilleggsvalg som ikke har pris. 

 

3. Lists (under "Contacts")

Under lists, vil det også dukke opp en deltakerliste pr billettype man har satt opp i arrangmenetet i Checkin, navnet på disse listene er event-navnet + billettnavnet. Listen kan igjen brukes til å kommunisere med deltakere, legge deltakere inn i workflows eller i andre funksjoner i Hubspot. 

 

Bestillingskontakten vil bli markert med "order contact", mens dem som kun er deltakere vil være markert som "attendee". Dette gjør at man kan filtrere på de ulike egenskapene. Her bruker vi HubSpot sin "association label".

 

listshubspot

 

 

Norsk Interaktiv

Norsk Interaktiv er en innovativ totalleverandør av engasjerende e-læring med fokus på det norske markedet. Med Mentorkit LMS og kursbyggerplattform (Mentorkit Creator) lager du enkelt dine egne kurs som du kan selge via dine Checkin-arrangement. De har pedagogisk kompetansen, teknologi (læringsplattform, LMS og salgsløsning/nettbutikk) og de kreative kreftene som skal til for å lage effektive nettkurs. Ønsker du en demo eller en hyggelig prat om e-læring, ta kontakt her.

For å kunne integrere med Norsk Interaktiv må du først og fremst ha en konto hos dem. 

 

Slik installerer du integrasjonen: 

  1. Gi inn på Mentorkits administrasjonspanel og slå på «Checkin integrasjon» i Innstillinger

  2. Gå til Checkin-arkfanen i Mentorkit og klikk ”Generer”. Kopier API-nøkkelen som da blir generert

  3. Gå til Checkin-integrasjoner, klikk «Koble til» og lim inn API-nøkkelen fra Mentorkit

    Integrasjoner-Meny-oversikt
  4. Opprett et Webinar i Checkin og velg deretter hvilket Mentorkit-kurs som skal knyttes til ditt arrangement, og hvilken klasse (gruppe) i Mentorkit brukeren skal havne i, eller ta kontakt med Norsk Interaktiv som mer enn gjerne hjelper deg med oppsettet over Teams.

  5. Du er nå koblet opp! 

 

 

Mailchimp

Mailchimp er en All-In-One integrert markedsføringsplatform.

Slik gjør du det

  • Gå til "integrasjoner" i venstremenyen når du er logget inn i Checkin min side

  • Klikk på "Koble til"-knappen og logg inn med din Mailchimp-konto

  • Velg listen du ønsker å synkronisere til. Her kan du også velge hvilke aktive arrangement du ønsker å synkronisere(valgfritt).

  • Du må ha et tilleggsvalg i påmeldingen med ordet "Nyhetsbrev" i tittelen for at deltakeren skal bli markert med en godkjennelse for å motta e-post. Dette tilleggsvalget må være koblet til billetten. Dette er fordi Mailchimp krever såkalt "aktivt samtykke" fra deltakere for å bli lagt til i en liste. Når du har laget en avkrysningsboks som tilleggsvalg, og brukt ordet "nyhetsbrev" i tittelen på denne, vil alle som huker av, bli ført over som en aktiv "subscriber" i Mailchimp. 

  • Synkroniseringen vil starte straks du trykker "Lagre" i veiviseren for tilkobling. Det kan ta inntil noen minutter før alt er synkronisert.

  • Checkin kobler seg på Mailchimp sin "e-commerce" løsning og sender over data om konferansenavn, billett type og billettpris slik at du kan segmentere på dette senere. 

 

 

Mailmojo

MailMojo er en plattform hvor man kan lage profesjonelle nyhetsbrev som en del av markedføringen for dine arrangementer. Registrer en konto enkelt via Checkin systemet, følg instruksjonen nedenfor. 

Slik gjør du det

  • Gå til "integrasjoner" i menyen på venstre side når du er logget inn i "Min side"  i Checkin, og velg Mailmojo blandt de ulike systemene Checkin har integrasjon med. Du trenger ikke å registrere en konto på forhånd, bare følg stegene nedenfor. 

    Integrasjoner-MailMojo-koble


  • Klikk på "Koble til"-knappen.
Integrasjoner-Mailmojo-koble

  • I neste vindu kan du registrere ny bruker, eller koble opp mot din eksisterende bruker hos Mailmojo. 




  • Hvis du allerede har en konto vil bildet nedenfor dukke opp, og du kan opprette tilgang mellom kontoene. Lager du ny profil, går du på nytt inn i fanen og trykker koble til. 



  • Velg listen du ønsker å synkronisere til. Her kan du også velge hvilke aktive arrangement du ønsker å synkronisere (valgfritt).



  • Synkroniseringen vil starte straks du trykker "Lagre" i veiviseren for tilkobling. Det kan ta inntil noen minutter før alt er synkronisert.
  • Checkin kobler seg på MailMojo sin "e-commerce" løsning og sender over data om konferansenavn, billett type og billettpris slik at du kan segmentere på dette senere. 

 

NB! Hvis du vil bruke e-posten til deltakere i etterkant av et arrangement til å sende nyhetsbrev, må du ha tilleggsvalget avkrysningsboks i påmeldingen med ordet "Nyhetsbrev" i tittelen for at deltakeren skal bli markert med en godkjennelse for å motta e-post. Dette tilleggsvalget må være koblet til billetten. Dette er fordi MailMojo krever såkalt "aktivt samtykke" fra deltakere for å bli lagt til i en liste. Når du har laget en avkrysningsboks som tilleggsvalg, og brukt ordet "nyhetsbrev" i tittelen på denne, vil alle som huker av, bli ført over som en aktiv "subscriber" i MailMojo. Hvis du kun skal bruke Mailmojo for kommunikasjon om ditt arrangement er dette ikke nødvendig.

Tips: Hvis du allerede er i gang eller har avsluttet din påmelding og ikke har fått hentet inn samtykke, kan du gjøre dette ved å legge inn et samtykke i mailene du sender via Mailmojo i forkant og under ditt arrangment. Slik kan du bygge dine lister for nyhetsbrev som du senere kan bruke for å invitere til nye arrangment og annen informasjon.

 

Tappin

For å kunne integrere med Tappin må du først og fremst ha en konto hos Tappin. 

Nettside: https://tappin.no/

Telefon: +47 22 12 02 42

E-post: info@tappin.no

 

Merk: Dersom du integrerer med Tappin så foregår all utsendelse av linker fra Tappin. Det vil også kun være 1 billettype som kobles opp synlig i Tappin (kallt xxxx). Her må du manuelt bytte navn og legge til andre billettyper. Se punkt i punkt 7 om hvordan man setter opp en livestream. 

 

Integrere mot Tappin

Når du så har fått en konto hos Tappin så kan du integrere med de hos oss:

1. Gå til Integrasjoner og klikk på Tappin-ikonet:

 

 

3. Klikk på "Koble til" knappen oppe i høyre hjørne:

 

Intregasjoner-Menyen-KobleTapin

 

4. Logg inn på Tappin-kontoen din:

 

 

5. Klikk på "Allow" for å tillate at vi får mulighet til å overføre deltakerinformasjonen:

 

6. Klikk på "Fortsett" for å komme tilbake til Checkin:

 

Når du har gjort dette så er integrasjonen oppe og går! 

 

Sette opp Webinar/Livestream for å synkronisere deltakere

For å få deltakerne over i Tappin er neste steg å gå inn på arrangementet å sette opp et Webinar/Livestream. 

 

1. Klikk deg inn på arrangementet du ønsker å overføre deltakere fra

 

2. Klikk på "Oppsett":

 

3. Klikk på "Webinar/Livestream" (Om du har et Hybrid arrangement så er det Livestream): 

 

4. Klikk på "Opprett Webinar/Livestream" knappen:

5. Her får du opp de ulike leverandørene vi tilbyr. Klikk på "Velg" på Tappin:

 

6. Se over informasjonen til webinar/livestream og velg hvilken "Workspace" du ønsker å legge til i Tappin og klikk på Fortsett:

 

7. Velg hvilke billetter du ønsker skal få tilgang til det digitale innholdet:

Integrasjoner-digitalbillett-digitalinnhold

Her er det delt opp i Digitale billetter og fysiske billetter (der det bare står "Billetter"). 

Ønsker du å gi tilgang basert på Tilleggsvalg klikker du på "Legg til tilgang på tilleggsvalg". Da får du opp alle tilleggsvalgene dine på arrangementet. 

 

8. Klikk på "Lagre endringer" og klikk på "Fortsett" for å fullføre. 

 

Ønsker du å endre på webinaret/livestreamen eller slette dette så klikker du på de tre prikkene til høyre:

 

Du kan ikke endre hvilken "Workspace" det er koblet opp mot i Tappin. Da må du slette webinaret/livestreamen og opprette det på nytt. Vær obs på at synkroniseringen skjer veldig fort så dersom du allerede har deltakere på arrangementet så starter synkroniseringen umiddelbart når du har opprettet webinaret/livestreamen hos oss. Dette bør derfor bare gjøres dersom du ikke allerede har deltakere på arrangementet.  

 

Viktig å huske på

  • All utsendelse av linker vil bli gjort fra Tappin. Du skal derfor ikke sette opp linkutsendelser fra Checkin. 
  • I Tappin er det bare mulig å ha 1 billettype. I Tappin blir dette kalt xxxx. Derfor er det bare den første billettypen du har på arrangementet ditt som blir "Synlig" i Tappin. Alle deltakerne du ønsker å få over til Tappin vil bli synkronisert men alle vil ha samme "Billett". I eksempelet over (på punkt 7. Velg hvilke billetter du ønsker skal få tilgang til det digitale innholdet) så vil alle få "Online ticket" i Tappin. Dette kan se litt forvirrende ut i Tappin men det du må sjekke dersom du er usikker på om alle er synkronisert er antallet. 
  • Dersom du oppretter integrasjonen etter at du har startet påmeldingen så vil alle deltakerne bli synkronisert så snart du oppretter webinaret/Livestreamen som er koblet mot Tappin. 

 

Teams

Sett opp teams integrasjonen som vist i første del av denne artikkelen. 

Vi tar deg her steg for steg gjennom hvordan man aktiverer en Live Stream for personer utenfor din organisasjon gjennom Microsoft Teams. 

 

NB! Dersom dette ikke utføres, vil alle Live events opprettet i Checkin ende opp som vanlige møter, ikke Live Events.

 

Steg 1: Logg inn på din Portal Office profil, trykk her.

 

Steg 2: Gå videre inn på appen "Administrator".

Det er kun brukere med administratortilgang for organisasjonen som kan gjøre denne endringen i Microsoft365 profilen. 

 

Steg 3: Gå deretter videre til "Vis alle".

 

Steg 4: Velg "Teams" inne på Administrasjonssentre

 

 

Steg 5: Gå til "Live events policies" inne på Meetings. 

 

 

Steg 6: Gå inn til Manage policies og videre til "Global (Org-wide-default)"

 

 

Steg 7: Endre innstillingen "Who can join scheduled live events" 

Her kan du endre til "Everyone", det betyr at du nå åpner opp for at alle som har en teams profil kan få tilgang til din live stream. Det kan ta opp til 3-5 timer før denne endringen blir synlig i teams. 

 

 

 

 

Zoom 

Zoom kan bli koblet opp for å gjøre et webinar. Deltakere får da invitasjon når de melder seg på eller så fort Zoom linken er opprettet i Checkin.

 

I dettte avsnittet finner du...


Installasjons guide

Hvordan sette opp webinar i oppsettet

Redigere webinaret

Slette webinaret

 

 

Installasjons guide

  1. Logg inn på din Checkin konto
    Hvis du ikke har en konto i Checkin, kan du lage en her.
  2. Når du har logget inn går du til Integrasjoner i venstre menylinje. 



Intregasjoner-Menyen-Zoom

 

 

4. Velg "Koble til" hvis du ikke er koblet til. 

 

Du vil da bli tatt til innloggingssiden for din Zoom konto. 

 

 

5. Pass på at du logger inn på den ønskede e-post adressen.  

 

 

6. Vennligst klikk "Allow" for å akseptere oppkoblingen. 

 

7. Du er nå koblet opp til Zoom.  

 

Merk! Det er veldig viktig at du har satt opp abonnementet ditt i Zoom, før du oppretter linken og går live med arrangementet ditt i Checkin. I Zoom er det flere ulike abonnements typer relatert til antall deltakere som er forventet å delta, varighet på møtet og andre tilleggsfunksjoner. Vennligst les om priser og abonnement her: 

https://zoom.us/pricing

 

 

Opprett webinaret i oppsett

  1. Gå til "arrangment" i venstre menylinje, og gå inn til "Oppsett". 
  2. Velg "Legg til integrert innholdslink". 

    Integrasjon-webinar-oppsett

  3. Trykk på "Velg". 



  4. Legg til Zoom linke ved å sette inn navn for møtet/webinaret, type, tidspunkt, og innstillinger for utsendelse av link. 




  5. Choose which tickets will include the digital content link. If you let the physical tickets have the link as well, they will both receive the "physical" ticket with QR code and the digital meeting link. 




  6. Webinaret er nå opprettet og vil bli synlig i oversikten og i Zoom kontoen din. 


    Integrasjon-webinar-oppsett

 

 

Redigere webinaret

  1. For å redigere webinaret går man inn til samme sted som ovenfor. Trykk på for å redigere. 

    Integrasjon-webinar-oppsett

  2. Velg handlingen du ønsker. 



  3. Gjør endringene du ønsker og trykk "Lagre og publiser" ute i oppsettet. Vennligst gjør alle endringer fra Checkin og ikke Zoom. Endringer du gjør i Checkin skal bli synlige i Zoom, sammen med antall deltakere. 

Merk: Vi anbefaler ikke å gjøre endringer etter at møtelinken er sendt ut. Vennligst sett opp ditt abonnement i Zoom før du oppretter møtelinken. Endringer i abonnementet kan påvirke linkutendelsen.

 



Sletting av webinaret

  1. For å slette webinaret, gjør endringene på samme sted som ovenfor: 


    Integrasjon-webinar-oppsett

  2. Trykk på "Slett". Webinaret vil slettes i Zoom også. Husk at hvis man senere oppretter et nytt webinar vil denne få en ny møtelink. Hvis du kun vil endre tidspunkt eller navn, kan man heller redigere arrangementet. 




Hvordan blir deltakerne invitert til webinaret? 

Du setter opp tidspunktet og hvilke billetter linken skal sendes ut med i oppsettet for webinarlinken. De får en ordrebeftelse ved påmelding/billettkjøp og linken sendes ut i en separat mail når du velger det. 

 


Moodle

Kontakt Checkin på support for å få satt opp intagrasjonenen, da dette må gjøres av en av våre utviklere.

Følg instruksjonene nedenfor for å koble opp Checkin til din Moodle konto. 

  1. Gå til Portalen i venstremenyen:
    Integrasjoner-Moodle-settopp
  2. Gå til Moduler → Webtjenester → Oversikt
    1. Slå på webtjenester
    2. Slå på protokoll REST
    3. Opprett en bestemt bruker
      Kall brukeren ws_checkin
      Skriv inn passord
      Fornavn: Checkin
      Etternavn: Webservice
      E-post: Kontaktpunkt for teknisk support
      Velg et land: Norge
      Klikk på opprett bruker
  3. Gå til Portalen → Brukere → Tillatelser → Definer roller
    1. Klikk «Legg til ny rolle»
    2. Last opp webservice.xml (Høyreklikk og last ned filen her)
    3. Klikk «Fortsett»
    4. Klikk «Opprett denne rollen»
  4. Gå til Portalen → Brukere → Tillatelser → Definer roller igjen
    1. Klikk på «Tillat å gi roller»
    2. Gå ned til «Checkin Webservice Brukere» og huk av for at den kan gi tilgang til «Student»
  5. Gå til Portalen → Brukere → Tillatelser → Tildel globale roller
    1. Klikk på «Checkin webservice brukere»
    2. Marker «Checkin Webservice» på høyresiden og klikk legg til.
  6. Gå tilbake til Webtjenester → Oversikt → 5. Velg tjeneste
    Klikk «Legg til» under egendefinert tjeneste
    Navn: Checkin
    Kort navn: Checkin
    Kryss av «Slått på»
    Kryss av «Bare autoriserte brukere»
    Klikk «Legg til tjeneste»
  7. Klikk «Legg til funksjoner»
    1. core_user_create_users
    2. core_course_get_courses
    3. core_enrol_get_users_courses
    4. core_user_get_users_by_field
    5. core_user_get_users
    6. enrol_manual_enrol_users
    7. enrol_manual_unenrol_users
  8. Gå tilbake til Webtjenester
    Klikk 7. Velg en bestemt bruker
    Under Egendefinert tjeneste, klikk «Autoriserte brukere» på Checkin-tjenesten
    Merk «Checkin Webservice» på høyresiden og klikk «Legg til»
  9. Gå tilbake til Webtjenester → Oversikt
    Klikk 8. Opprett et token for en bruker
    Søk opp «Checkin Webservice»
    Tjeneste: Checkin
    Lagre endringer
    Kopier den nye Token-verdien.
    Gå tilbake til Checkin integrasjons-side, klikk «Koble til» og lim inn i API Key-feltet.

    Eksempel:
    Integrasjoner-Moodle-admin
  10. Kopier hoveddelen av Moodle-Urlen din (før «/admin/») fra adressefeltet.
    Gå tilbake til Checkin integrasjons-side og lim inn Url.

    Eksempel:Integrasjoner-Moodle-portalen


  11. Logg inn med den nyopprettet Webservice bruken på Moodle installasjonen for å godta eventuell personvernerklæring.