Billettforsikring fra Tryg

Checkin tilbyr billettforsikring som gir tryggere billettkjøp for deltakerne og reduserer antall refusjonshenvendelser. Dette medfører ingen kostnader eller ekstra arbeid for deg som arrangør, da deltakerne håndterer refusjonen direkte med Tryg.

 

Hvordan fungerer det?

I samarbeid med Tryg forsikring kan vi tilby deltakerne dine muligheten til å kjøpe en forsikring i forbindelse med billettbestillingen. Med billettforsikring får de en trygghet om at de kan få tilbake hele beløpet for billettkjøpet dersom det skulle oppstå situasjoner som sykdom, transportproblemer på vei til arrangementet, eller andre uforutsette hendelser som hindrer dem i å delta.

Kostnaden for forsikringen utgjør 10% av bestillingssummen og gjelder fra kjøpstidspunktet og frem til arrangementet starter. For eksempel, hvis en billett koster 1000 kroner, vil forsikringen koste 100 kroner. Skulle forsikringen benyttes, vil hele bestillingen bli erstattet, inkludert kostnader for overnatting, billettavgift og eventuelle tilleggsvalg.

I bestillingsvinduet i Checkin, kan du se om deltakeren har tegnet forsikring.

I regnskapsbilaget føres dette som en inntekt mot kontoen «3200 - Salgsinntekt, unntatt mva.» og varekostnad mot «4300 - Varekostnad (innenfor mva.-området)» som standard. Dette kan du endre under Økonomi → Kontoplan hvis du vil splitte dette ut på en egen konto.

I oppgjørsrapporten vises det som en nullpost.

     

    Koster det deg som arrangør noe?

    Nei, dette tilbudet kan tvert om bidra til kostnadsbesparelser for dere, ettersom dere ikke lenger trenger å håndtere refusjoner av billetter. Forsikringen reduserer risikoen for deltakerne og kan oppmuntre dem til å kjøpe billetter tidligere. Vi har observert en trend de siste årene der billettkjøp skjer sent i påmeldingsperioden, og vi håper dette tilbudet kan være med på å endre denne statistikken.

     

    Hva skjer om noen vil bruke forsikringen?

    Når en deltaker kjøper forsikring, inngår de en avtale med Tryg. Etter kjøpet vil de motta en e-post med instruksjoner om hvordan de kan bruke forsikringen dersom behovet skulle oppstå. Deltakeren tar da direkte kontakt med Tryg, noe som betyr at du som arrangør ikke får ekstra arbeidsoppgaver knyttet til dette. Alt som angår økonomisk oppgjør håndteres mellom Tryg og billettkjøperen, så arrangøren trenger ikke å gjøre noe.

    Det er viktig å merke seg at forsikringen kun er gyldig dersom den er betalt.

     

    Hva skjer med billetter som ikke blir brukt?

    Det er viktig å merke seg at deltakere som benytter forsikringen ikke automatisk blir avmeldt i Checkin. Vi anbefaler å inkludere dette i deres vilkår, spesielt hvis det er avgjørende for dere at deltakere melder seg av.

    Du kan enkelt se om en deltaker har kjøpt forsikring ved å sjekke bestillingene i Checkin. Hvis noen henvender seg for å melde seg av, kan du benytte alternativet «Meld av» → «Ingen refusjon». Deltakeren vil da bli registrert som avmeldt, samtidig som dere beholder hele inntekten fra billettsalget.

     

    Vi ønsker ikke å tilby forsikring på et eller flere av våre arrangementer, hva gjør vi?

    Hvis du ønsker å deaktivere billettforsikringen, må du ta kontakt med support. Forsikringen kan kun deaktiveres ved spesielle behov.

     

    Hvordan vil det se ut for deltakeren? 

    Det vil bli et nytt steg i påmeldingen, hvor billettkjøpere må ta stilling til om de vil ha forsikring for sin(e) billett eller ikke. Her er hvordan dette vil fremstå for de som kjøper billetter:

     

    tryg forsikring