5 tips til hvordan du kan bruke sosiale medier rundt ditt event

 

Hei, mitt navn er Karuna og jeg er Checkins sosiale medier ansvarlig. Jeg produserer innhold til bedriftens LinkedIn, Facebook, Instagram og Snapchat kanal.

I denne artikkelen vil jeg dele 5 tips med deg om hvordan du som driver med event kan bruke sosiale medier til det fulle, for å markedsføre og bygge merkevare:

1. Tillit skaper ekte merkevarebygging

Etter å ha vært SoMe-ansvarlig i flere bedrifter, ser jeg at den viktigste faktoren til å lykkes er å drive med konsekvent merkevarebygging. Dette gjøres gjennom å skape tillit. Tillit er ditt viktigste verktøy for å bygge en sterk merkevare. Mitt beste tips er å tenke merkevare før salg. Hvis du først har skapt tillit gjennom sosiale medier, er veien til at folk faktisk kjøper av deg mye kortere.

Men hvordan skaper vi tillit?

Min størst oppfordring er å by på deg selv, selv om det kan virke utfordrende. Selv trives jeg best bak kamera enn foran, men jeg vet at det er utrolig viktig for leser å føle på en kjennskap og tilhørighet til avsender av budskapet. Derfor er det viktig å eksponere seg selv i form av bilder og videoer på SoMe.

Hvis vi klarer å oppnå genuin kontakt med de vi ønsker å selge til, gjennom merkevarebyggende arbeid i SoMe, er veien til at de kjøper billetter av nettopp deg mye kortere, enn om du og din merkevare er totalt ukjent for kjøper.

Eksemplene på hvordan du og din bedrift kan by på seg selv er mange, men en huskeregel er at innholdet bør inspirere, informere eller underholde på et eller annet vis.

Karuna Fagerstrøm er sosiale medier ansvarlig hos Checkin

Karuna Fagerstrøm, SoMe-ansvarlig hos Checkin

2. Ha en dedikert SoMe-ansvarlig og lag en poste-plan

Jeg har full forståelse for at ikke alle bedrifter eller eventer har mulighet til å ha en ansatt SoMe-ansvarlig. Det viktigste er at du gir ansvaret til noen som jobber rundt ditt event. Det viktigste er å ha en eller to dedikerte personer som ønsker å skape godt innhold til sosiale medier og som poster innhold regelmessig.

Ellers oppfordrer jeg til å ha en eller to faste poste-dager i uka og at innholdet som skal ut disse dagene planlegges i forkant. Innholdet i postene blir ofte bedre og mer engasjerende om det ligger en plan bak det hele.

Derfor oppfordrer jeg SoMe ansvarlig sette opp en enkel poste-plan for de kommende ukene. På planen bør det stå hvilke innlegg som skal ut når og hvilke plattformer de skal ut på.

Kontinuitet er viktig for algoritmene på sosiale medier. Jo mer jevnlig du poster, jo oftere vil algoritmene vise ditt innhold i folks feed. Derfor er det viktig å ha en god plan rundt hvilke poster som skal ut når!

 

Visste du at du kan planlegge poster på sosiale medier?

Dette trikset er gull verd når du ønsker å ta juleferie eller lignende. Har du for eksempel en bedriftskonto på Facebook og Instagram, kan du du planlegge fremtidige poster i Meta Business Suite.

Der velger du akkurat selv når posten skal publiseres. Slik kan du selv være ute i skiløypa i påsken og stole på at godt innhold kommer ut til folket, da også!

 

Lyst til å lære mer om videoproduksjon til sosiale medier? Sjekk ut vårt webinar med Tobias Hole Aasgaarden her!

 

3. Skap en gjenkjennbar merkevare for ditt event

Det visuelle er også en viktig del av hva vi konsumerer på forskjellige SoMe-plattformer. Derfor er det viktig å skape en identitet og en gjenkjennbar merkevare utad i sosiale medier.

Skal du skape en gjenkjennbar merkevare rundt ditt event, bør du ha en fast form på innholdet du legger ut. Dette kan gjenspeile seg i fargevalg, fonter og ikoner som brukes uansett om det er et stillbilde eller reels-video som legges ut.

En felle jeg ser at mange går i, er å bruke logo hyppig for at folk skal kjenne de igjen. Husk at det er bedriften din som står som avsender når du legger ut en post i sosiale medier, derfor er det ikke alltid nødvendig å printe logo på det visuelle innholdet i selve posten.

Mitt beste tips til å lage godt, visuelt innhold er å bruke programvaren Canva. Her kan du velge mellom en gratisversjon eller å betale for en pro-versjon for å få tilgang til flere funksjoner. Selv om du kommer langt med gratisversjonen, anbefaler jeg deg å investere noen kroner her for å kunne få et bredere spekter av muligheter inne i programvaren. Jeg er ikke utdannet grafiker, men kan likevel lage ganske kule designs her.

Det som er gøy er at du enkelt kan opprette et merkevaresett med bedriftens farger, logo og font. Deretter kan du inkorporere dette inn i designene du lager her, alt etter som hvordan du skal bruke innholdet. Skal du poste på SoMe er det som sagt ikke nødvendig å slenge på logo, men skal du printe ut plakater, kan logo være fordelsmessig!

Canva byr nemlig på mange ulike maler, både innen film, foto eller plakater. Alt du trenger å gjøre er å velge deg ut en mal og tilpasse den med din merkevare for å enkelt kunne skape en gjenkjennbar merkevare utad i sosiale medier.

Sjekk ut Canva her

Her ser du eksempel på et merkevaresett i Canva

Her ser du eksempel på hvordan et merkevaresett kan se ut i Canva

Skjermbilde 2023-10-20 kl. 12.47.00

Her ser du hvordan et design med vår merkevare kan se ut, laget i Canva. 

4. Fang oppmerksomheten i feed - skap et godt «hook»

Visste du at du i gjennomsnitt kun har 1,7 sekunder til å fange oppmerksomheten til folk når de scroller på sosiale medier?

På plattformer som TikTok og Snapchat har du muligens enda kortere tid enn dette også. Derfor er det viktig å fange oppmerksomheten til folk, dette kan du gjøre med å ha et godt hook, eller sagt på en annen måte; en god åpningslinje til innlegget ditt. 

Et hook kan være et spørsmål til følgerne eller noe uventet som får folk til å reflektere, før du videre kommer til budskapet med posten. Setter du dette sammen med et godt bilde eller en videosnutt som utfyller hva teksten din omhandler, har du skapt en helhetlig post!

Skjermbilde 2023-10-25 kl. 11.05.08

Her ser du et godt eksempel på et "Hook". Hensikten er å trigge lysten til å klikke på "Se mer" knappen på innlegget.

5. Storytelling er ditt sterkeste verktøy

På samme måte som at det er viktig at følgerne dine kjenner deg som står bak eventet du skal selge inn, er det utrolig viktig å holde på oppmerksomheten gjennom posten!

Dette gjør jeg ofte ved å bruke storytelling, eller historiefortelling på godt norsk!

Men, hvor finner vi disse historiene? Her kommer noen tips:

Kanskje prosjektansvarlig har en god historie om hvordan fjorårets event gikk? Kanskje du kan spørre publikum hva de likte med konferansen de nettopp var på? Kanskje du finner en heltehistorie blant de som rigget scenen før festivalhelga?

Folk elsker historier. Derfor er det utrolig viktig at vi bruker det i sosiale medier. For å kunne fortelle de gode historiene, må du ta tak i menneskene som jobber i og rundt ditt event.

Vi mennesker tror på hva vi blir fortalt av andre mennesker, derfor er storytelling et verktøy for å vise at du som bedrift er genuin og jordnær.

 

Oppsummering:

  • Skap tillit: Målgruppen din bør "kjenne" deg gjennom SoMe

  • Du bør ha en dedikert SoMe-ansvarlig: Å skape godt innhold tar tid, derfor er det viktig å ha en eller to som er dedikerte til oppgaven

  • Ha en poste-plan: Planlegg innholdet du ønsker å publisere og hvor du ønsker å publisere det. Slik skaper du forutsigbarhet for deg selv og sørger for en jevn poste-strøm på SoMe

  • Bruk Canva: Et program som enkelt lar deg tilpasse SoMe-poster med din personlige merkevare

  • Husk storytelling: Mennesker kjøper av mennesker og tror på historiene de forteller, bruk det for alt det er verdt!

 

Jeg håper du ble inspirert til å poste innhold på sosiale medier og ønsker deg lykke til!