Nils Apeland - talerlisten.no
Nils Apeland. FOTO: Birgitte Heneide


Slik velger du riktige talere til ditt arrangement


Er du ansvarlig for å booke talere til neste konferanse? Da bør du lese dette.

Av Amund Hestsveen

- Hva er målet med arrangementet ditt? Hva ønsker du å oppnå? Still deg selv dette spørsmålet før du begynner å ringe rundt til ledige foredragsholdere, anbefaler Nils Apeland, grunnlegger av Talerlisten.no. Han strekker ut hånden, og vi hilser. - Hei, det er Nils her, forresten.
Håndtrykket er fast, blikket omsorgsfullt, og vi setter oss ned med cappuccino og noe å bite i. Mannen er i gang. Det er fint, vi kaster ikke bort tiden her, tenker vi.
Talere med renommé skaper påmeldinger og buzz. Det vet vi. Barack Obama, tenker vi. Det er løsningen på alt. Han kan vel oppfylle de fleste ønsker om et vellykket arrangement.

- Det er lett å falle for fristelsen, og booke et kjent fjes, men det er ikke sikkert kjendisen vil gjøre jobben best, sier Apeland. Du må ha noen som tilfører den substansen du er ute etter. Rett på sak.

Førsteinntrykket
I hans bransje er da også rett på sak alfa og omega for å lykkes med et godt innlegg eller en keynote – våge å gå rett til kjernen. Talere som mister publikum på første touch får ofte ingen ny sjanse til å få publikum helt ut på kanten av stolen. - Ikke ulikt standup eller andre sceneopptredener, selvsagt, sier han. – Men som jeg sa; ta et skritt tilbake og tenk over hva du vil med ditt event.
Man må caste rollene på scenen eller talerstolen etter hvilket tema man ønsker belyst.

Hør med andre
- Tenk tematisk. Tjener den foredragsholderen du har i tankene målet for samlingen? Det er smart å søke råd, sier Apeland, og gjentar:
- Velg talere som adresserer kjernen av det du ønsker å oppnå denne dagen. Enten det er økt entusiasme for dine ansatte eller høynet kunnskapsnivå om et spesifikt tema.
- Folk skal gå fra ditt event i en elevert tilstand. Føle at de er tilført noe. Opplyst. Inspirert.
Dermed kan det nettopp være at dine egne kontakter og forbindelser, som tilkjennegir en slik tilstand etter å ha opplevd et godt foredrag, har det beste tipset i jakkeermet.
- Vær åpen for å ta inn en kompetent taler som andre snakker godt om, og som passer inn i målsetningen din. En som makter å snakke bedriftens eller bransjens språk.
En foredragsholder som ikke har gjort researchen sin, risikerer nemlig å bomme på målgruppen ved å krydre foredraget sitt med feilslått humor og terminologi. - Det er derfor det er viktig å gi en god brief, minner Apeland om. – La oss komme tilbake til dette senere.
Etablert tjeneste
Kommunikasjonsrådgiver Apeland har 25 års erfaring i PR-bransjen, og har blant annet undervist syv år på BI. Formidling er hans mellomnavn, med en aura som oser engasjert.

Apeland etablerte Talerlisten.no i 2016, en formidlingstjeneste for foredragsholdere – og en verdifull bank for alle som arrangerer konferanser, events og interne bedriftssamlinger.

I dag er tjenesten veletablert, og blir godt brukt av hele konferanse-Norge. På listen finner man talere fra alle mulige typer bakgrunn og erfaring. - Jeg var i Tromsø for å holde et kurs, men like før ringte kunden og ønsket å flytte datoen. Dermed måtte jeg finne en kafé jeg kunne sette meg på for å jobbe med andre ting.
Hvor går man når man ikke er kjent? På Tripadvisor, selvsagt. Apeland fulgte rådene han fikk, og fikk kongstanken: Hvorfor finnes det ingen Tripadvisor for talere?

Tilfør energi og variasjon
Du er kanskje jakt etter talere til bedriftens interne samling, eller står ansvarlig for å sette sammen en foredragsrekke til et seminar med inviterte. Kanskje du er ansvarlig for et offentlig arrangement, og leter etter riktige bidragsytere. - Variasjon er nøkkelordet. Sett sammen et program med litt ulike talere, skap kontraster, velg motsetningene – sørg for å engasjere på litt ulike fronter av hovedtema.
Er det snakk om et internt event, ønsker man ofte å hyre inn noen utenfra med ny energi og ny entusiasme, noen som kan tilføre ny kunnskap. Bedriften har kanskje satt av en hel dag med sine ansatte eller reist vekk, til høyfjellet, ut på landet.
- Typisk ønsker man seg da et par-tre eksterne innslag som belyser dagens tema fra ulikt hold. For eksempel digitalisering og endring, eller fokus på styrking av bedriftskulturen.
Mot slutten av dagen ønsker man kanskje en lettere stil, noen som deler en inspirerende historie, leverer god humor, den type ting. - Ikke undervurder virkningen av å underholde. Det verste som finnes er uengasjerte talere uten sans for humor. Eller de som sier nøyaktig det samme som forrige taler. Det er om å gjøre å unngå slike scenarier.

Forventninger
- Og så er det dette med forventninger. Det som skjer når det oppstår et brudd på dem, sier Apeland ettertenksomt.
Han tror for eksempel det er smart å styre unna talere som kommer med en annen agenda enn å avlevere et godt budskap, de som gjerne holder en egen sales pitch for sitt eget firma eller et produkt.

- Det er avtennende, og ikke særlig vesentlig for hovedformålet du ønsker å pleie, nemlig inspirasjon og nytenkning. Styr unna slike talere, unngå salgsfella, formaner han.
Det kan være smart å se på seminaret eller konferansen som en ren inspirasjon, og ikke et verktøy alene: - Det er veldig viktig å ikke ha alt for høye forventninger til et foredrag. Det skal nemlig mye til for å skape varig endring etter ett enkeltforedrag, minner han om.
En gyllen regel er å se på foredraget som en fødselshjelper til å komme seg fra A til B, fra intensjonen man hadde med å invitere vedkommende, til å se en spire, en begynnelse på endring.

- Da kan nemlig foredragsholderen være med på å fjerne frykt for forandring, og ledelsen kan stå på morgenmøtet mandag og si ting til sine ansatte som: «Som Jan var inne på da vi hørte ham fredag…» og «…vi vil gjerne bruke hans modell i det videre arbeidet sammen.»
Brief taleren godt
Apeland tar opp tråden med å gi talerne en god brief.

- En god foredragsholder er gjerne en som spiller på humor – som får salen til å kjenne litt klump i halsen – eller gåsehud – en som gjør deg entusiastisk eller rett og slett glad. Da er det viktig at han eller hun ikke bommer på sitt publikum.
Gode formidlere tilpasser alltid budskapet sitt til forsamlingen man foredrar for, sørger for å krydre med relevante eksempler og velger uttrykk og sammenligninger som matcher tilhørernes hverdag. Snakker man til advokater, kaller man kundene «klienter.» Er man hos NAV på konferanse, snakker man om «brukere.» De beste formidlerne klarer også å strukturere sitt foredrag, forenkler budskapet og gir en klar payoff:

- Når du har sittet en halvtime og hørt på ett menneske snakke seg varm, ønsker du gjerne en konklusjon. «Husk disse TO tingene.» Bang. Bang.
Et godt foredrag er nemlig ett man husker konklusjonen på, forsikrer Apeland. En session man gikk fra med en tydelig utfordring, og en følelse av å ha blitt sett, gitt noen nøkler.

Start med et smell

- Som jeg sa innledningsvis, du har bare én sjanse til å sette stemningen. Prepp gjerne folk på dette, anbefal dem å starte med å fange alles oppmerksomhet. Jeg pleier selv å spørre ut i salen: «E det någen fra Stavanger her?» Det er nesten alltid noen fra Stavanger i salen, så når noen nølende stikker hånda opp, pleier Apeland å følge opp med «Har me det isje kjekt?» Min pappa var fra Stavanger, og pleide å si dette. Hvis jeg skal holde foredrag om kommunikasjon, forteller jeg derfor om hvorfor pappa var min inspirasjon.

- Isen er brutt. Og du kan gå rett inn i materien, sier han.
Han understreker viktigheten av å være original og ekte som foredragsholder.
- Ingen forteller Petter Stordalens historie bedre enn ham selv. Jeg pleier å si dette til talere jeg hyrer inn. Vær personlig, fortell din egen historie.
Finn talere som som kommer med sitt eget materiale, og gjør ting på sin egen måte.
- Velg noen som gir publikum en sterk appell til avslutning. For alle sitter der og lurer på «hva skal jeg gjøre nå?» Fortell dem det, og foredraget er i boks. Da kan du gå ut i foajéen med lette skuldre og høste fruktene.
Talerlisten.no




Les også:
Slik behandler du personopplysninger om deltagerne på din konferanse
- Skap en konferanse folk husker

- Hvordan markedsfører du din konferanse og selger billetter?