Slik kan du øke salget av billetter de siste ukene før festivalsesongen

Sommeren er her og vi er inne i en sesong full av festivaler og mye moro! Hvis du selv er arrangør for en festival, vet du viktigheten av å selge et visst antall billetter for at budsjettet skal gå rundt. Selv om markedsføringen av festivalen sikkert har pågått lenge, kjenner du som arrangør sikkert til at det er i de siste ukene før det smeller at folk virkelig bestemmer seg for om de skal delta eller ikke. I denne artikkelen deler vi derfor 5 tips til hvordan du kan øke billettsalget til din festival i innspurten:

Markedsføring er som dating - det er nå du skal «fri»

Kristian Thomassen er byråleder i Falk Media og har tidligere snakket om at markedsføringen skal foregå 352 dager i året, ikke kun de siste ukene før eventet starter. Mesteparten av året skal gå til merkevarebyggende markedsføring av festivalen og skape kjennskap til den. Dette posisjonerer deres event og får folk til å huske dere blant mengden av alle andre festivaler og konserter. Han beskriver markedsføring som dating og at man aldri ville fridd på første date, men heller la folk bli kjent med din merkevare og event over en lang tidsperiode. De siste ukene før eventet må du imidlertid endre strategi - det er nå du skal «fri» til dine følgere.


- Det er nå innsalget må skje, for nå begynner folk å kjenne til eventet ditt. Dette vil si at markedsføringen bør være selgende og mer pågående, med mål om å selge billetter, forteller Kristian.

Se vårt webinar om hvordan du kan markedsføre ditt event her!

Skap en følelse av «FOMO»

I dagens samfunn har vi drøssevis av kulturelle tilbud og folk kan ofte føle seg litt overveldet over alle arrangementene som ønsker deres oppmerksomhet. Det kan resultere i at folk venter helt til siste sekund med å bestille billetter til akkurat ditt event. Du som arrangør kan da spille på folks «FOMO», altså folks «fear of missing out». Skal du ha en konsert eller en festival, kan du i de siste ukene før eventet publisere innlegg som legger vekt på at «billettene rives bort», «Kun noen billetter igjen», «X antall billetter ble solgt i fjor, klarer vi å sette ny rekord i år?».

Hvis budsjettet tillater det, kan du også velge å kjøre konkurranser på festivalpass og billetter. Del et innlegg om at folk nå kan sikre seg en eksepsjonell opplevelse ved å vinne festivalpass og be folk tagge to venner i kommentarfeltet på sosiale medier som de ønsker å dele opplevelsen med. Da mange ønsker å dele slike opplevelser med venner, er det en stor sannsynlighet for at du får solgt noen flere billetter kun basert på at folk ser at vennene deres er interessert i ditt event.

 

Screenshot_20240603_142604_Facebook

Her ser vi et glimrende eksempel fra Stavernfestivalen. De spiller på folks FOMO og viser tydelig at billettene selges ut fortløpende!

Hold igjen på noe av kruttet til slutt

Selv om det er viktig å dele hvilke artister og underholdere som kommer på ditt event tidlig, er det også viktig å holde igjen noe av kruttet til slutt. Som nevnt tidligere er det mange som velger å kjøpe billetter rett før eventet starter, derfor kan det være fint å kunne annonsere noen store «headlinere» i innspurten. Slik overbeviser du kanskje de som sitter på gjerdet og venter, samtidig som du holder spenningen oppe rundt hvem som faktisk kommer. En god idé er å «tease» folk med at en stor, men fremdeles ukjent artist vil dukke opp på festivalen og slippe navnet de siste ukene for å få en oppsving i billettsalget.

Del behind the scenes

En annen form for markedsføring er å ta følgerne og deltakerne med på alt som skjer før eventet faktisk starter. Vis derfor gjerne frem opprigg av scene, intervjuer med frivillige og andre som arbeider med festivalen og vis frem hva deltakerne kan forvente når de deltar under festivalen. Ved å vise frem ekte øyeblikk med bilder og videoer av hva folk faktisk vil oppleve under deres event, vil du fremstå genuin og nedpå i markedsføringen, noe som igjen øker eventets troverdighet. Dessuten trigger du igjen folks «FOMO», da de allerede flere uker før eventstart kan leve seg inn i hva de går glipp av hvis de ikke kommer.

 

Screenshot_20240530_111014_Facebook

Her ser dere et eksempel på hvor enkelt Treungen delte et ekte og genuint "behind the scenes" bildet fra festivalen. Bildet har fått stor oppmerksomhet, mye mulig grunnet at folk synes det er jordnært og genuint.

Del øyeblikk fra fjorårets event

Dine beste markedsførere for ditt event er de som deltok på fjorårets! Del derfor gjerne videoklipp der de forteller om sitt beste festivalminne eller bruk sitater i markedsføringen når du skriver en post. Definer målgruppen på ditt event og del øyeblikk fra mennesker som er i tilsvarende målgruppe. Dette vil øke troverdigheten til ditt event betraktelig. En mulig billettkjøper ønsker heller å høre fra «Silje, 28 år» at festivalen i fjor var «dødsbra og magisk», enn at du som arrangør lover magiske opplevelser. Hvis du ikke har slike videoklipp fra fjorårets festival, oppfordrer vi deg til å ta en runde ut i mengden under årets event. Intervju noen glade festivaldeltakere og hør hva deres beste festivalminne er og hør om du kan bruke det i neste års markedsføring av festivalen.

Du kan også dele en gøyal aftermovie fra fjorårets festival, hvis denne fanger fine øyeblikk som folk kan glede seg til å oppleve, også i år!



Vi ønsker deg lykke til i innspurten av ditt event!