Hva er en Early Bird billett, og funker det?

Trenger billettsalget ditt en skikkelig boost? Kanskje du skal vurdere å bruke Early Bird-billetter i din prisstrategi? I denne artikkelen vil vi gå inn på hva Early Bird er, hvordan det kan brukes, og hva du må tenke på før du etablerer en slik strategi for at det faktisk kan funke. 


Men først, hva er egentlig en Early Bird-billett? 

Når du selger en Early Bird-billett, har dine kunder mulighet å kjøpe en billett med rabatt før billetten blir solgt til vanlig pris.

Denne strategien er en effektiv og god strategi for å skape ekstra buzz rundt arrangementet ditt før det ordinære billettsalget starter. Dette kan hjelpe å øke oppmerksomheten rundt arrangementet og gjøre slik at flere får vite om det over tid.

La oss si at du skal selge billetter til en konferanse. Inngangsbilletten koster 1000 kr, men i markedskommunikasjonen forteller dere at dersom målgruppen melder seg på konferansen seks måneder før selve konferansedagen, kan de kjøpe samme billett for 800 kr. 

For noen kan det høres ulogisk ut å selge en inngangsbillett til en lavere pris fra starten, men langsiktig kan dette være en strategi for å selge flere billetter. Vi skal nå forklare deg hvorfor. 

Hvorfor kan Early Bird-billetter funke så bra?

De fleste av oss elsker å kjøpe ting på salg eller til en rabattert pris. Dette gir oss en økonomisk fordel, og kan gjøre noe med lykkenivået ved å sikre seg en god deal. 

I 2012 gjennomførte Coupons.com og Dr. Paul J. Zak, professor i nevroøkonomi ved Claremont Graduate University, en forskningsstudie for å finne den fysiologiske og psykologiske effekten kuponger har på oss mennesker. Resultatene var utrolige! 

Rabatter førte til store og målbare reduksjoner i fysisk stressnivå og økning i nivåer av oksytocin - et hormon som er ansvarlig for lykke- og nytelsesnivåer. 

Menneskekroppen er programmert til å lete etter muligheter som unngår smerte og oppnår glede. Studien gjort av Coupons.com viser at kostnadsreduksjon resulterte i en behagelig opplevelse. Dette kan også relateres til dine arrangementer. Dersom du tilbyr en rabattert pris til dine konferansedeltakere, kan de også oppnå samme følelse. Ingen konferansedeltakere vil si nei takk til en rabattert billett! Samtidig er det viktig å huske på å legge inn en tidsfrist på når tilbudet gjelder. Dette vil skape en følelse av knapphet, og deltakerne må handle raskere for å kunne benytte seg av tilbudet. 

Hvordan kan du bruke Early Bird billetter? 

Early Bird-billetter kan være en del av din billettprisstrategi. Mange arrangører som tar i bruk denne strategien gjør det ved å tilby billettene i fire ulike faser: 

Fase 1: Lanseringsspesial

Du kan tilby egne billetter med rabatt til alle som har deltatt på lignende arrangementer tidligere, og som har sagt ja til å motta markedsføringsinformasjon. Dette gjør at de deltakerne som deltar på dine arrangementer flere år på rad føler seg ivaretatt og blir mer lojal som kunde eller konferansedeltaker. Lojale og fornøyde kunder blir også ofte ambassadører, og tipser gjerne om arrangementet til venner eller kollega. 

Det kan være lurt å tilgjengeliggjøre et begrenset antall billetter i denne fasen. Da gjør du tilbudet enda mer ekslusivt. 

Fase 2: Early Bird-billetter 

Du kan tilby Early Bird-billetter til en rabattert pris i en bestemt tidsperiode eller for et bestemt antall tilgjengelige billetter.

Dette kan skape engasjement og interesse for de som allerede ønsker å delta, og i tillegg sette en kickstarter for billettsalget. Husk da å vær tydelig på hvor lenge Early Bird-tilbudet varer, og ha gjerne med en nedtelling som "Kun 5 dager igjen til prisen øker". Dersom du har et bestemt antall billetter tilgjengelige i denne priskategorien, legg gjerne for eksempel til "Kun 15 billetter igjen.." i din markedskommunikasjon. 

Fase 3: Pre-show billetter til vanlig pris

Dette er dine ordinere billetter til full pris. Det er disse billettene du ønsker å selge mest av. 

Fase 4: Billettsalg på arrangementsdagen

For de som ønsker å kjøpe billett til arrangementet ditt i siste liten, eller i døra på selve arrangementsdagen, kan man sette en litt høyere pris på billetten enn det som er standardpris. Dette kan nemlig ha to fordeler: 

  1. Dette kan oppmuntre billettkjøpere til å kjøpe billetter tidligere ved neste arrangement for å unngå prisstigningen. 

  2. Den høyere prisen fungerer som en ny målestokk for hva deltakere forventer hva standard pris skal være. Dette gjør at prisene i fase 1, 2 og 3 vil være mer ønskelig når billettkjøperne ønsker å delta igjen neste år, og som igjen vil hjelpe til med å øke salget av billettene tidligere. 

To eksempler på hvordan proffene bruker Early Bird-billetter

Vi har samlet sammen to eksempler på hvordan noen av våre kunder benytter Early Bird-strategien i promotering av sine konferanser.

1. Oslo Business Forum

Det Oslo Business Forum gjør veldig bra er at de skaper knapphet med å kommunisere at det er kun 1 000 billetter tilgjengelig, og kun til et gitt tidspunkt den dagen de sendte ut e-posten hvor de promoterer tilbudet.

I tidligere intervju med en av grunnleggerne av Oslo Business Forum, Marius Røed Wang, presiserer han at man må alltid være trofast mot prisstrukturen sin. - Har du solgt early bird-billetter til de som er raske på labben, må du aldri selge billetter under den prisen til dem som kommer i etterkant.

Oslo Business Forum Early Bird

 

 

2. SHE Conference

SHE Conference bruker to type Early Bird-billetter. En for vanlige besøkere og en spesifikt for studenter. De kommuniserer også veldig tidlig hva standardprisen er, for å vise hva man kan spare på å kjøpe en Early Bird-billett. I tillegg viser de at det er et begrenset antall billetter tilgjengelig direkte i påmeldingsskjemaet, som kan trigge til kjøp. 

I tillegg tilbyr SHE muligheten for å kjøpe uspesifiserte billetter som gjør det mulig å kjøpe flere billetter samtidig uten at man trenger å fylle ut all kontaktinformasjon til de som skal bruke billetten. På denne måten kan deltakerne sikre seg flere billetter til rabattert pris når tilbudet gjelder, og heller finne ut senere hvem som skal benytte seg av billetten. Dette sparer billettkjøperen både tid og penger på, som er bra for kunden og for billettsalget. 

SHE påmelding

Hva bør du tenke på når du skal benytte Early Bird-strategien?

Det er dessverre ikke alltid gitt at man automatisk selger flere billetter dersom man benytter seg av Early Bird-strategien. Vi har avslutningsvis samlet sammen noen punkter du bør tenke nøye over før du etablerer en slik strategi: 

  • Kommer dere til å selge nok billetter uansett? Hvorfor gi bort penger unødig? 
    Om billettsalget til arrangementene dine går som smurt uavhengig rabatter, vil vi nok ikke anbefale deg å selge billettene til rabattert pris. 
  • Er det et likviditetsbehov som trigger dette? At dere trenger penger tidligere og derfor må selge unna billetter til lavere pris i starten? Da vil vi mene at det kanskje er bedre å ta en kreditt i banken enn å gi bort billetter for en lav pris. I hvert fall dersom dere er sikre på å selge nok til normal pris. 
  • Vær trofast mot prisstrukturen din. Har du solgt Early Bird-billetter til de som er raske på labben, må du aldri selge billetter under den prisen til dem som kommer i etterkant. Da ryker tilliten. 
  • Kommuniser tydelig hva man sparer ved å kjøpe tidlig og bruk dette aktivt i markedsføringen.

Opprett en gratis arrangørkonto og prøv Checkin selv!

Opprett gratis arrangørkonto

Dersom du allerede har en konto hos Checkin, og vil lære hvordan du oppretter en Early Bird-billett, kan du lære det her