9 tips til hvordan forbedre ditt påmeldingsskjema
For å få skikkelig fart på billettsalget til arrangementet ditt, er det viktig å gjøre kjøpsprosessen så enkel som mulig. 67% av de besøkende på nettsiden din forlater påmeldingsskjemaet og kommer aldri tilbake hvis de møter et skjema som er vanskelig eller tungvint å fylle ut. Vi deler våre beste tips til hvordan du kan forbedre påmeldingsskjemaet ditt!
Hvis påmeldingsskjemaet ditt er:
- enkelt å finne
- enkelt å fylle ut
- kunden kan betale raskt
Så er det en stor sannsynlighet for at salget av billetter skyter i været!
Hva er et påmeldingsskjema?
Et påmeldingsskjema er et online skjema deltakerne dine bruker for å melde seg på eller kjøpe billetter for ditt arrangement.
Med et påmeldingsskjema kan du samle inn all viktig kontaktinformasjon du trenger for å kunne kommunisere med deltakerne dine, og for å sende ut billettene.
For å hjelpe deg som arrangør for å få mest mulig besøkende til å gjennomføre påmeldingsskjemaet ditt (dette kaller vi en konvertering) og kjøpe billetter, har vi samlet 9 tips som vil hjelpe deg med å øke konverteringsfrekvensen.
Les også våre 5 tips hvis du skal velge en påmeldingsløsning
Hva er en konvertering?
En konvertering skjer når en som besøker nettsiden din sender inn svarene sine via et skjema på din nettside. Dette skjemaet kan være for å melde seg på et nyhetsbrev, et spesifikt tilbud, eller for å kjøpe en billett.
Så for din del, som arrangør, er en konvertering når en deltaker fyller ut ditt påmeldingsskjema og betaler for billetten.
I følge HubSpot ligger gjennomsnittlig konverteringsfrekvens på 21,5%. HubSpot sier selv at dette er basert på alle type industrier og varierer en del mellom ulike bransjer.
Konverteringer er ekstremt viktig når du skal selge billetter til ditt arrangement. Her er våre 9 tips for å øke konverteringen av skjemaet ditt:
9 tips som øker konverteringen på ditt påmeldingsskjema
Disse tipsene er nyttige både når du skal lage et nytt påmeldingsskjema og når du ønsker å forbedre konverteringen på et eksisterende påmeldingsskjema.
1. Plasser påmeldingsskjemaet i den synlige delen av nettsiden
Påmeldingsskjemaet ditt burde være synlig på den øverste delen av landingssiden din. På denne måten trenger ikke kjøperne å «scrolle» ned for å finne det. Personen som besøker siden din kan se med en gang hvor de kan begynne med å legge til kontaktinformasjonen sin.
Hva om design og/eller strukturen av nettsiden din ikke tillater deg å vise påmeldingskjema i den øverste delen?
Hvis dette er tilfelle for deg, så kan du alltid legge til en CTA-knapp med et anker til ditt påmeldingsskjema, så de som lander på siden kan trykke på knappen for å hoppe ned til påmeldingsskjemaet.
2. Skriv din overskrift som en "call-to-action"
Hva er en call-to-action spør du?
En call-to-action er en oppfordring i form av en kort setning, en link eller en knapp på nettstedet ditt, e-posten eller annet innhold som oppmuntrer besøkende til å foreta en ønsket handling, som til slutt fortsetter deres interaksjon med merkevaren din.
Alt du kan gjøre for å hjelpe besøkende å gjennomføre påmeldingsskjemaet vil hjelpe med å øke konverteringen. Dette kan feks. være så enkelt som "klikk her for å melde deg på!"
3. Bygg inn ditt påmeldingsskjema på egen nettside
(embed-funksjon)
Ved å bygge inn påmeldingsskjemaet på egen nettside har du full kontroll på ditt eget design og merkevare.
Du kan style skjemaet akkurat slik du vil. Du kan endre farger, font, titler, og CTA-knappen. På den måten blir påmeldingsskjemaet ditt en naturlig del av nettsiden din.
4. Bruk kun de feltene som du virkelig trenger
Færre felter = enklere skjema å fylle ut.
Så tenk godt over hvilke felt du absolutt trenger. De som er «nice-to-have» kan du kanskje la være å bruke.
27% av billettkjøpere forlater ditt påmeldingsskjema hvis det er unødvendig langt. Hubspot sier at en redusering av antall felter kan resultere i en konverteringsøkning på nesten 50%.
Gjør det enkelt for deltakerne dine!
5. Bruk inline validation
Visste du at påmeldingsskjema med inline validation har en økning i suksessrate på 22%, og en reduksjon på 22% om noe er fylt inn feil?
Med inline validation får kjøperne feedback med en gang de gjør noe feil, fremfor at de «jobber» seg igjennom hele skjemaet og så får en feilmelding fordi de har brukt feil e-post.
Så sjekk om ditt påmeldingsskjema gir deg mulighet til å bruke inline validation.
6. Velg riktig betalingsløsning for din målgruppe
29% av billettkjøpere forlater ditt skjema hvis ikke de føler at det er trygt å bruke.
Når du tilbyr betalingsløsninger dine kunde stoler på og elsker å bruke, minimerer du muligheten til at folk forlater påmeldingsskjemaet ditt.
De fleste kjøperne liker å betale med Vipps, kort eller EHF faktura. Når du tilbyr disse betalingsløsningene vil det hjelpe å øke konverteringen.
Les også: Hvilke betalingsløsninger bør du tilby for ditt billettsalg?
7. Bruk beskrivelser som er enkelt å forstå
Trenger du å innhente spesifikk informasjon om dine deltakere, som for eksempel:
- Har du noen allergier?
- Trenger du overnatting?
- Har du noen spesielle behov vi må ta stilling til?
da er det viktig at de feltene du bruker for å samle inn denne informasjon er enkle å forstå.
Dette gjør det mye lettere å fylle ut ditt skjema som vil hjelpe konverteringsfrekvensen!
8. Bruk sosiale bevis på landingssiden din
Forskning viser at det funker å vise kjøpere at andre allerede har kjøpt av deg og er fornøyde med valget sitt. Det er noe med hjernen vår som gjør at vi automatisk følger andre. Utnytt dette, og vis det på landingssiden din.
Du kan bruke kundeuttalelser, kundeanmeldelser, videoer fra sosiale medier, og tillitsmerker.
Noe som også kan funke, er å vise hvor mange billetter har blitt solgt allerede. «The Fear of Missing out» (FOMO) kan være en sterk motivasjon for å kjøpe billetter.
9. Bruk gruppebilletter
Vårt siste tips er å bruke gruppebilletter.
Hva er gruppebilletter?
Når du tilbyr gruppebilletter kan en person kjøpe billetter til flere deltakere, uten å måtte legge til kontaktinformasjonen til alle deltakerne. Dette kan gjøres ved en senere anledning, når de har bestemt seg for hvem som skal være med.
Dette sørger for at kjøperen kan kjøpe flere billetter ved å fullføre påmeldingsskjemaet kun én gang, fremfor en gang per deltaker.
Hva er de vanligste årsakene til at deltakere forlater påmeldingsskjemaet?
De vanligste årsakene til at potensielle deltakere forlater påmeldingsskjemaet før de fullfører kjøpet kan variere, men noen mulige grunner inkluderer kompliserte eller lange skjemaer, tekniske problemer, bekymringer rundt personvern og sikkerhet, eller manglende tillit til arrangementet eller betalingsprosessen.
For å redusere frafallet, kan du forenkle skjemaet ved å fjerne unødvendige felt, implementere tydelig inline-validering for å minimere feil, og tilby trygge og pålitelige betalingsløsninger som skaper tillit hos deltakerne.
Å kommunisere tydelig om personvern- og sikkerhetstiltakene som er på plass, samt å tilby enkel tilgang til kundeservice for spørsmål eller bekymringer, kan også bidra til å øke tilliten og konverteringsfrekvensen.
Kort oppsummert
Hvis det er enkelt å fylle ut skjemaet ditt og det er enkelt å betale, så vil flere besøkere kjøpe billettene dine.
Husk at de fleste besøkende har bestemt seg for å kjøpe billetter når de kommer på landingssiden din. Det eneste som vil forhindre dem å gjennomføre kjøpsprosessen er påmeldingsskjemaet ditt.
Med våre tips vil du ha et bedre utgangspunkt for å selge flere billetter.
Med Checkin kan du benytte deg av alle egenskapene som hjelper deg med å øke konverteringen. Du kan bygge inn påmeldingsskjemaet på din egen nettside, bruke de mest populære betalingsløsninger, bruke inline validation, tilby gruppebilletter, og spore hvordan dine kunder bruker påmeldingsskjemaet ditt med Google Analytics og Meta Pixel.
Book en demo for å se hvordan Checkin kan hjelpe deg å selge flere billetter.
Eller les hvordan Oslo Business Forum klarte å forenkle påmeldingen og økte konverteringen.