Hvilke betalingsløsninger bør du tilby for ditt billettsalg?

Når du selger billetter til en messe, konferanse, eller til et kurs så er det viktig at kundene dine kan bruke den betalingsløsningen de selv ønsker å betale med.  Dette betyr at du burde tilby betaling med Vipps, kort og faktura, og da helst EHF faktura. Valg av betalingsmetode avhenger ofte av prisklassen på billettene.  

I denne artikkelen skal vi snakke om de tre mest populære betalingsløsningene for arrangementer:

  • Vipps
  • Visa eller Mastercard
  • EHF faktura

Vi skal også selvfølgelig snakke om de viktigste fordelene ved å tilby disse betalingsløsningene når du selger billetter. 

Det er viktig å huske på at du ikke nødvendigvis trenger å tilby alle betalingsløsningene på arrangementet ditt. Når du oppretter et arrangement, tenk på hvem som skal betale billetten til ditt arrangement. Er det:

  • En privatperson? 
  • En bedrift? 
  • Eller kan være en kombinasjon av begge to?  

Generelt så anbefaler vi å kun bruke kort og Vipps dersom deltakerne dine er privatpersoner. Det kan være vanskelig og tidskrevende å følge opp privatpersoner som ikke har betalt fakturaen. For bedrifter så er det derimot en fordel å kunne bruke EHF faktura. Dette er også noe flere og flere bedrifter krever.   

Derfor er det en fordel for bedrifter å kunne bruke EHF faktura som betalingsløsning for billettsalg.  

La oss se nærmere på de mest populære betalingsløsningene for arrangementer. 

Nr 1. Vipps 

Betaling med Vipps 

Hva er Vipps? 

Vipps er muligens Norges mest populære betalingsløsning og ledende innen smarte nettbetalinger. 

Vipps gjør det enkelt for dine kunder å betale med mobilappen, og er i tillegg en sterk merkevare i Norge, som kan ha en positiv effekt på din konverteringsrate. 

Fordeler av å bruke Vipps: 

  • Checkin har en avtale med Vipps som du kan benytte deg av. 
  • Vipps er en veletablert og sikker betalingsløsning med 4 millioner brukere. 
  • Fleksibel løsning som lar kunden betale via app eller med mobilnummer. 

Vipps kan også brukes til å motta betalinger i fysiske betalingspunkter, hvis du for eksempel vil selge billetter på selve arrangementet ditt.  

Nr 2. Betaling med kort 

Betaling med Visa og Mastercard

Fordelen med betaling med kort 

Betaling med Visa eller Mastercard er både trygt og enkelt.  

Checkin har en avtale med kortleverandørene som gjør at ditt billettsalg kan godta betaling av både Visa og Mastercard. Dette vil sikre deg en rask og sikker behandling av deltakerens betaling.  

Ingen kan se kundens kortnummer på noe tidspunkt gjennom betalingsprosessen.  

Nr. 3 EHF faktura 

EHF faktura er en herlig forenkling som gjør at du både får raskere betalt og sparer tid. Her forklarer vi enkelt hva EHF faktura er, hvorfor du bør bruke det, og hvordan du kommer i gang. 

Betaling med EHF faktura

Hva er EHF faktura? 

EHF (elektronisk handelsformat) er det norske navnet på et felleseuropeisk, elektronisk filformat for forretningsdokumenter (fakturaer, kreditnotaer, etc). Formatet er laget for at maskiner skal kunne lese og forstå innholdet i dem. 

Hva trenger du for å bruke EHF faktura? 

Mottaker av fakturaen din må være registrert med organisasjonsnummer i regnskapssystemet ditt. Kundens organisasjonsnummer fungerer som fakturaadressen når EHF faktura sendes. Regnskapssystemet får en varsling, og en faktura rett til behandling i sitt regnskap. Mottaker får en varsling fra sitt regnskapssystem om at en EHF er mottatt. 

For å kunne sende EHF faktura, må kunden din være registrert i ELMA registeret.  

ELMA står for Elektronisk mottakeradresseregister, og er et norsk register der foretak må registrere seg for å kunne motta EHF. Når man bruker Checkin er det ikke nødvendig å være registrert i ELMA for å kunne sende EHF faktura, men det er et krav om at mottaker av EHF-fakturaen må være det.  

Hvordan motta EHF faktura?

Du trenger ikke være registrert i ELMA for å kunne sende EHF, men du må være det for å kunne motta EHF fra dine kunder og leverandører. 

Hva koster EHF faktura?

Checkin kan sende ut EHF-faktura for alle som bruker påmeldingssystemet til sine arrangementer. Det koster ingenting å motta EHF faktura for kundene dine. Dersom man ønsker at deltakerne skal betale med EHF-faktura, betaler man 5 kr per utsending.

Fordeler med EHF faktura 

Her er fordelene av å bruke EHF faktura: 

  • Hvem elsker ikke å spare tid? Ved å bruke EHF faktura hjelper du kundene dine å spare tid. Kundene dine kan nemlig regnskapsføre og betale fakturaen samtidig. 
  • Kundene dine får din EHF faktura rett inn i regnskapssystem (slik de ønsker), hvor den leses og tolkes automatisk. 
  • Du er sikker på at fakturaen kommer frem til mottakeren. Sendt EHF behandles automatisk – fører ofte til at du får betalt raskere. 
  • EHF = Mindre manuell regnskapsføring hvor feil kan oppstå. Som gjør at det er større sjans at du får betalt på tiden.  

Forskjellen på EHF og eFaktura 

En EHF faktura og eFaktura er ikke det samme. Begge er elektroniske faktura, men forskjellen er at EHF faktura er ment for bedrift-til-bedrift-bruk, mens eFaktura er laget for å fakturere privatpersoner. 

En eFaktura havner i mottakerens nettbank. Og en EHF-faktura havner i mottakerens regnskapsprogram. 

Kreditering av betalinger 

Det er uoverkommelig at du noen gang må kreditere hele eller deler av bestillingen. Da er det viktig og ønskelig for kundene dine at dette skjær innenfor samme betalingsløsning din kunde brukte når de kjøpte billettene.  

Med Checkin har du mulighet å generere og sende ut kreditnota og betale tilbake direkte til bankkonto, vippskonto/vipps nummer, og bankkort som ble brukt av kunden så lenge du krediterer dette innenfor et år etter kjøp. 

Etter et år har gått, så lagres det ikke betalingsinformasjonen lenger på grunn av personvern og sikkerhet. Men du har mulighet som arrangør å benytte deg av en bankoverføring for å sende pengene tilbake til kunden. 

Enkelt og greit!