Slik markedsfører du ditt event og selger billetter

Du kjenner sikkert til Oslo Business Forum og de store konferansene de arrangerer. Men vet du hvor lenge de har holdt på?

Skrevet av Amund Hestsveen

Vi skal ikke holde deg på pinebenken. Oslo Business Forum har en lang forhistorie, men har bare eksistert på papiret siden 2016.
Før vi traff mennene bak suksessen for å få tak i noen velinformerte tips om hvordan du får folk til å komme til din konferanse, satt vi med en grunnfølelse av hva merkevaren Oslo Business Forum var blitt.

Hadde det eksistert i dype, nøttebrune Chesterfield-møblerte salonger siden regjeringen Lyng så dagens lys? Tunge navn som Barack Obama og Isabella Löwengrip har prydet plakaten siden oppstarten.

- Branding er alt, sier grunnleggerne. 
- Og tid er penger for travle forretningsfolk. De reiser ikke på seminar bare fordi en kjent person headliner talerlisten.

Hadde tidenes idé

Merkevaren til Oslo Business Forum tør sies å være solid. Den er imidlertid bygget opp på rekordtid.
- Det hele begynte med en idé Christoffer Omberg og jeg fikk under studiedagene på BI, forteller Marius Røed Wang. Ambisjonen var å hente kule foredragsholdere til et seminar for studentforeningen. Gjøre noe different, skape bølger i studiehverdagen.

- Vi jobbet intenst i to år med å få Sir Alex Ferguson på kroken, og til slutt lyktes vi.
Ferguson var interessert i å komme til Norge, og studentene Omberg og Røed Wang satte i gang med forberedelsene.

- Utfordringen, skjønte vi raskt, var pengene. Det ble et heftig budsjett, og da vi forsøkte å pitche Manchester United-legenden inn for studentforeningen, ristet de bare på hodet da de så kostnadene.Da Christoffer viste ham et regnestykke med en best mulig fortjeneste på 5,5 millioner, falt mynten ned i automaten hos Marius.
- Worst case var 800 000,- i netto. Hva kunne gå galt?

Rett på trynet

Dermed hoppet begge to av studiene, satset en halv million hver og etablerte selskapet. 

«Vi gjør det selv, henter Ferguson til Norge. Det er nødt til å bli en suksess.» Flere gode talere ble hentet inn, websidene ble lansert og Facebook rant over av delinger og buzz. Det smakte av seier allerede før fløyta gikk.

- Vi tenkte at hvis Justin Bieber kunne fylle Telenor Arena, som har 14 000 sitteplasser, på to minutter, kommer snaue 1400 seter i Oslo Konserthus til å være revet vekk på kort tid.
Men det gikk ikke på skinner. En uke etter at billettene var lagt ut for salg, hadde de solgt tre billetter.

Bråbrems

- TRE billetter, liksom. Det var et slag i trynet. Vi skjønte etter hvert at vi hadde gjort det meste galt når det kom til selve markedsføringen. For hva i all verden var Oslo Business Forum? Portrettartikler i avisene fokuserte på kontrasten: «Ferske gründere lokket Sir Alex til Norge». - Det er nettopp der det gikk galt. Vi var nobody. Du sitter ikke som CEO i Bergen og tenker at du tar med deg dine ledere på business-seminar som noen studenter har kokt i hop.

Læringskurven ble bratt, men de klarte seg gjennom nåløyet. I fjor lå omsetningen på rause 22 millioner, og to gutter med stjerner i blikket er blitt forretningsmenn som nå kan hente stjernene til scenen.

- Nå kommer påmeldingene i samme takt som hos Bieber & Co. 
Vi bruker et prikkfritt verktøy til dette. Men det begynner og slutter med merkevaren, sier Røed Wang.

Bygget omdømme

Skulle de få toppledere til å komme til sitt arrangement, måtte de skape en solid merkevare. Sosiale medier ble de fremste kanalene for å markedsføre seg. På nytt. Målgruppestyrt. Intelligent.

- Vi begynte å produsere bloggposter, webinarer, podcast og videointervjuer. Snakket med profilerte næringslivsaktører som Petter Stordalen og tidligere idrettsutøvere som Thomas Alsgaard.Konferansetemaet var «Leading to change». De forsto at de måtte skape relevant innhold for å støtte opp under temaet sitt.

- Det er en jungel av konferanser der ute. Du må skille deg ut hvis du skal lykkes, sier Røed Wang.
Arbeidet med å bygge merkevare begynte å bære frukter.

- Vi fikk hjelp av flinke folk. Vi skisserte opp hele kundereisen og spurte oss selv: Hvordan er det folk blir kjent med oss? Hvilket etterlatt inntrykk har andre av vår merkevare? Styrt annonsering på Facebook, med heftig bruk av retargeting og spissing av målgrupper, brakte klarhet i spørsmålene. Rundt regnet kostet det omkring 500,- i SoMe-annonsering for å hente én ny konferansedeltager.

- Det er jo egentlig veldig enkelt. Når du finner konverteringsnøkkelen, er det bare å pøse på.

Finn din kjernekunde

Eksemplets makt er sterk. Vet du ikke nok om de du skal avholde en konferanse for, er det også vanskelig å lage rett markedsføring til rett målgruppe. Ønsker du å tiltrekke deg direktører og beslutningstakere, er omgivelsene konferansen holdes i minst like viktig for toppledere som selve lineupen av talere.

- Folk vil gjerne vite slike ting. Hvem andre er det som kommer? Fra hvilken bransje? Er du CEO har du ikke så stort utbytte av å treffe folk som er fire hakk under deg i stilling. Det er bare sånn. I kontorlokalene til Oslo Business Forum har de skapt en imaginær kjernekunde som de ofte bruker som referansepunkt.

- Vi kaller ham bare for Petter Fiktivsen.

Han er en tenkt adm. dir. med typisk 50-100 ansatte under seg. Hver gang vi lurer på om vi har sonet markedsføringen mot rett gruppe, spør vi denne karakteren: «Hva ville du interessert deg for?»

Bruk riktig verktøy

Skal man begynne å følge detaljerte råd fra fra Røed Wang og andre som har lykkes med sine events, må man se tipsene de kommer med i kontekst av hvor man selv står i dag. Merkevaren må være definert før man begynner å pøse ut annonser.
- Er du i mål her, har jeg et godt tips. Linkedin seiler nå opp som en viktig annonseringskanal. Og her blir de som bruker video premiert i stor grad.Webinarer der man gir vekk nyttig informasjon, levert i en underholdende stil med godt grep om dramaturgi og fortellerteknikk kan også gi resultater.

- Lag nyhetsbrev. Sørg for at kundene dine holdes varme. Minn dem ofte på neste arrangement. Og ikke tenk at e-post er avlegs.Faktum er, forteller Røed Wang, at e-post er det verktøyet de bruker som gir flest konverteringer per utsendelse.

- Og sist, men ikke minst: Word of mouth. Et verktøy du ikke kan se, men som ser deg. Det er ufattelig viktig å ha fornøyde kunder, som ikke formidler et hav av støy rundt forrige opplevelse. Sørg for at alle har en god opplevelse, så vil det generere mye gratis reklame for ditt neste prosjekt.

Forventning og leveranse

Røed Wang mimrer tilbake til starten, da de skulle ut og intervjue næringslivstopper til sin videoblogg. Pur unge, ambisjoner på høyde med NASA i 1969 og med urokkelig tro på eget prosjekt:

- Vi hadde en avtale med Thomas Alsgaard, og sto på trappa hans. Christoffer hadde ringt på, og døren åpnet seg.«Hyggelig,» svarte Alsgaard, «men jeg trodde Christoffer skulle være med.» - Det er jeg som er Christoffer, svarte Christoffer.

- Jo, jo. Men jeg mente han andre Christoffer, han som er daglig leder for Oslo Business Forum,» sa Alsgaard.
- Det er meg, det.
Historien forteller at Alsgaard brukte vesentlige ressurser på å få skrudd kjeven på plass igjen i normal høyde. -  Du skaper en forventning når du bygger et brand. Et omdømme. Det kan ta to minutter å rive det ned.

Fem ting til slutt

Røed Wang følger gode taleres gyldne regel om å avslutte med en oppsummerende appell, slik at overskriften kan holde det den lovte: «Slik markedsfører du ditt event. Slik selger du billetter.»

  • Nummer én: Merkevare. Det er alfa og omega.
  • Nummer to: Digital markedsføring. Get out there. Sørg for å alliere deg med de beste på dette.
  • Nummer tre: Konvertering. Få oversikt over hvordan du konverterer interesse til reelt salg.
  • Nummer fire: Etterrettelighet. Vær trofast mot prisstrukturen din. Har du solgt early bird-billetter til de som er raske på labben, må du aldri selge billetter under den prisen til dem som kommer i etterkant.
  • Nummer fem: Moment. Når du først har oppmerksomheten, sørg for å peke fremover. Mot neste arrangement, neste happening. Få folk hooked.

Er du klar for å få vite mer om påmeldingssystemen på nett hvor du får full kontroll? 

Opprett en gratis konto for å se selv.

Opprett gratis arrangørkonto