Hvordan fungerer fakturering i Checkin?
CheckinPay AS fakturerer på vegne av deg som arrangør. Men hvordan fungerer dette i praksis, og hva bør du som arrangør være oppmerksom på? I denne artikkelen forklarer vi hvordan fakturering og utbetalinger fungerer i Checkin – fra deltakerbetaling til oppgjør og rapportering.
Payment from participants
When a participant pays for an event in Checkin, the payment always goes through Checkin – regardless of whether it’s made by card, Vipps, or invoice. This means that Checkin receives the payment on behalf of you as the organizer.
Betaling fra deltakere
Når en deltaker betaler for et arrangement i Checkin, går betalingen alltid gjennom Checkin – uansett om den gjøres med kort, Vipps eller faktura. Dette betyr at Checkin mottar betalingen på vegne av deg som arrangør.
Utbetaling til arrangøren
Checkin utbetaler registrerte inntekter til arrangøren hver 14. dag, sammen med en oppgjørsrapport. Oppgjørsrapporten viser:
- Hvilke arrangementer utbetalingen gjelder
- Hvilke beløp som inngår
- Gebyrer og kostnader
Dersom du ønsker ukentlige utbetalinger, kan dette aktiveres under «Utbetalingskontoer» i «Økonomi»-seksjonen (ved behov kan en ekstra utbetaling også gjøres mot et ekstra gebyr).
Les mer om oppgjørsrapporter her.

Fakturaer sendt til deltakere
Når en deltaker velger faktura som betalingsmetode, sender CheckinPay AS fakturaen på vegne av arrangøren.
Avsenderen på fakturaen vil derfor stå som:
"Arrangørens navn c/o CheckinPay AS"
Selv om CheckinPay står oppført som avsender, er det arrangøren som er eier av fakturaen.
Dette betyr at:
- Organisasjonsnummer og adresse på fakturaen tilhører arrangøren
- Kontonummer og betalingsinformasjon tilhører CheckinPay AS
Når sendes fakturaene ut?
Som arrangør kan du selv velge:
- Når fakturaen skal sendes
- Hvilken betalingsfrist som skal gjelde
Dette settes opp per arrangement under fanen «Betaling» i arrangementsoppsettet.

Hva skjer hvis fakturaen ikke betales?
Når en faktura ikke er betalt innen forfallsdato, sender Checkin automatiske betalingspåminnelser slik at du ikke trenger å følge opp manuelt med en gang.
Slik fungerer det:
1. E-postpåminnelse:
8 dager etter forfallsdato sendes en automatisk e-postpåminnelse til fakturamottakeren.
2. SMS-påminnelse:
Hvis fakturaen fortsatt ikke er betalt innen den nye fristen, sendes en SMS-påminnelse 4 dager etter denne fristen til ordrekontakten.
Du kan aktivere disse påminnelsene under "Betaling" i arrangementoppsettet ditt.
Etter de automatiske påminnelsene:
Når både e-post- og SMS-påminnelsene er sendt, stopper Checkins automatiske oppfølging. Deretter er det ditt ansvar som arrangør å følge opp videre. Vi anbefaler å kontakte ordrekontakten for å sikre at riktig fakturamottaker er registrert, og for å sjekke om fakturaen mangler et PO-nummer eller annen nødvendig informasjon fra mottakerens virksomhet.
Alle ubetalte eller overbetalte ordre finner du under “Åpne poster” i Checkin. Les mer om håndtering av åpne poster her.