Les hvordan Execu doblet omsetningen ved å gå digitalt!
Execu tilbyr utviklingsprogram for ledere og ledergrupper. De tilbyr åpne programmer og skreddersydde programmer som gjennomføres internt i bedrifter. Execu gjennomførte tidligere stort sett bare fysiske arrangementer, men da corona kom våren 2020 ble de nødt til å tenke nytt.
Vi tok oss en prat med Psykologspesialist Tor Åge Eikerapen for å høre mer om denne prosessen.
Hvordan arrangerte Execu arrangementer før corona kom, og hadde dere erfaring med digitale plattformer?
Vi arrangerte stort sett bare fysiske arrangementer, men vi hadde gjennomført noen webinarer og det var derfor ikke helt ukjent med digitale plattformer. Vi hadde noe utstyr for video, streaming og podcast.
Hva tenkte dere når corona inntraff våren 2020?
Først tenkte vi at dette var krise da hele vår forretningsmodell var basert på at folk møttes fysisk. Deretter tenkte vi at dette ga oss noen muligheter vi hadde ventet på lenge. Da kastet vi oss rundt og utviklet lederprogrammet. Et 12 ukers digitalt lederprogram, med 9 eksperter på psykologi og ledelse. Kjernen i programmet var digitale workshops hvor vi sendte live fra et studio i Oslo, digitale læringsgrupper og en digital læringsplattform.
Hvilke resultater oppnådde dere ved å gå over til digitale arrangementer?
Vi utviklet et helt nytt produkt som bidro til at vi nesten doblet omsetningen sammenlignet med før corona.
Vi klarte i større grad å oppnå vår ambisjon om å gjøre ekspertkompetanse tilgjengelig og anvendelig. Vi kunne plutselig ha 80 deltagere på et lederprogram, fra ulike virksomheter og lokasjoner over hele landet. Dette hadde vi aldri fått til i et fysisk format. Vi klarte også å skape noe helt nytt i det som er en ganske konservativ bransje.
Kan du fortelle mer om selve gjennomføringen?
På de store programmene leier vi inn et produksjonsselskap, men vi gjør også mindre programmer der vi ordner det meste selv. Det som en gang var et kontor er nå blitt et særdeles velutstyrt studio hvor vi lager podcast, live-streaming og komplekse undervisningsopplegg for ledere.
Hvordan opplever dere betalingsviljen til deltagere?
Vi har opplevd at betalingsviljen har vært god så lenge du leverer kvalitet i alle ledd. Fra den pedagogiske tilnærmingen, til det tekniske, det grafiske og hvem som står på scenen.
Har dere tips og råd til andre som vurdere å gå over til digitale arrangementer?
Lag et konsept som skiller seg fra det andre gjør. Fokuser på å skape en opplevelse. Knytt til deg profesjonelle samarbeidspartnere som Checkin, fremfor å skulle lage alt selv.