Derfor bør du snappe ditt event

Visste du at den gjennomsnittlige nordmann åpner Snapchat 40 ganger i løpet av en dag?

Og at vi er 2.5 millioner nordmenn som bruker appen på en daglig basis?

Likevel er det overraskende få bedrifter som bruker plattformen som en salgskanal.

Vi tok en prat med Per Christian Strand Teslo fra Snapchat Norge og Kristian Thomassen fra Falk Media, de deler sine tips til hvordan du bør bruke Snapchat til å markedsføre ditt neste event!

Nå folk gjennom Snap-annonser

Med så mange daglig brukere, er Snapchat absolutt en kanal du som arrangør bør annonsere på. Kristian Thomassen forteller at som alt annet innhold på sosiale medier, bør du også her ha en klar strategi og plan rundt hva slags innhold du ønsker å publisere.

-Vi skiller som regel på tillitsvekkende innhold og selgende innhold i markedsføring. Tillitsvekkende innhold er innhold som bygger opp din merkevare og det er absolutt her du bør legge ned mest arbeid. Slikt innhold kan være tips og triks til dine deltakere som passer til ditt event.

Skal du for eksempel ha en konferanse med kjente navn, kan du poste  «3 vinnertips fra *sett inn navn*».

Arrangerer du derimot en festival, kan du dele tips til hva deltakerne bør tenke på når de skal forberede seg til festivalhelgen. Det viktigste å huske på, er at innholdet bør gå rett på sak og holdes relativt kort, helst under 30 sekunder.

Dessuten er det viktig å tenke på å ha et godt «hook», altså noe som raskt vekker folks oppmerksomhet og nysgjerrighet, da slike annonser ofte plasseres i en feed som konkurrerer med annet innhold. Målet er da å få folk til å klikke seg inn på nettopp din annonse.

-Etterpå kan du gå inn og se hvem som faktisk har klikket seg inn og engasjert seg i det du publiserte, for å så kjøre det vi kaller en «re-targeting» annonse til disse, som er mer aggressiv og rett på salg, tipser Kristian videre.

Selgende annonser har som hensikt å lede mottaker rett inn til et produkt, eller i eventsammenheng, inn til billettkjøp. Per Christian forteller at slike annonser ofte er de som bare dukker opp mellom når folk klikker seg gjennom sine venners storyes.

– Disse annonsene popper som regel opp og du som arrangør bør derfor her gå rett på budskap og hva du ønsker at folk skal foreta seg. Er målet å selge billetter, legger du til en tydelig CTA (Call to action) knapp som leder folk rett inn på en nettside hvor de kan kjøpe billetter.

Organisk innhold skaper tilitt

I markedsføring skiller vi mellom betalt og organisk innhold på sosiale medier. Organisk innhold er det vi kan poste, uten å bruke penger på det. – Organisk bruk av snapchat er kanskje den mest undervurderte måten arrangører og eventbransjen bør bruke appen, forteller Per Christian.

Han tipser om å ha en eller to dedikerte personer som aktivt kan bruke bedriftskontoen til eventet til å snappe før, under og etter eventet. – Her er det kun fantasien som setter grenser. Du kan snappe behind the scenes, små intervjuer backstage med artister eller foredragsholdere, rigging av scene og mye mer.

Målet er å ta følgerne dine med på alt som skjer innenfor og bakom eventet, slik skaper du interesse fordi innholdet blir ekte og eksklusivt for de som faktisk følger deg!

Lyst å lære mer om hvordan du bruker sosiale medier? Les Karunas SoMe-tips her!

Lek deg med linser

Både Kristian og Per Christian oppfordrer arrangører til å ta i bruk snap-linser under selve eventet. En slik linse bør inneholde noe form for branding, som f.eks logo, slagord eller lignende, men bør også gi brukeren merverdi.

– En snap er jo en samtale, og denne kan berikes med et budskap som sendes som en linse. En linse som sier «Jeg har sjekket inn på «sett inn sted», er en god og berikende linse som forteller mottaker av brukeren en historie, forteller Kristian.

Jo flere som bruker linsen, jo flere «ambassadører» har du for ditt event. Etterpå kan du jobbe med retargeting-annonser til de som tok i bruk linsen under eventet, for å selge billetter til neste års event.

Per Christian tipser arrangører til å printe QR-koden til linsen rundt omkring på eventet. – QR-koden kan printes i programmet, på rollups rundt omkring eller limes som klistremerker til bord, på toaletter osv. med en oppfordrende tekst som sier «scan meg». De som da scanner koden med telefonen, vil komme rett inn til din linse og mest sannsynlig sende en selfie til venner med linsen.

Hvordan lage en Snapchat-linse på 5 minutter👇

 

Kristian Thomassen fra Falk Media viser deg hvordan du enkelt kan lage en linse på 5 minutter.

 

For å lage egne linser kan du besøke: https://lenswebbuilder.snapchat.com/

Gi innholdet ditt «søkbare» titler

Husk at alt innhold du publiserer på nett, bør generere besøk inn til ditt innhold og din nettside. Derfor bør du tenke på hvilke overskrifter du bruker når du publiserer innhold, også på Snapchat.

Hvis folk bruker søkefunksjonen på snap, og søker etter f.eks. Richard Brandson eller en av dine artister/foredragsholdere fra ditt event, ønsker du at dine storyes og ditt innhold skal dukke opp.

Hvem når du gjennom å bruke Snapchat?

Per Christian understreker avslutningsvis hvor mange du som arrangør faktisk kan nå ved å bruke kanalen aktivt i markedsføring av ditt event:

- På Snapchat når du så godt som alle i Norge. Alt fra 13 åringene til barnefamiliene til besteforeldrene bruker snap daglig. Folk åpner appen ca. 40 ganger daglig og det er 2.5 millioner mennesker innom appen hver eneste dag i Norge. Så, hvis du ganger 2.5 millioner med 40 ganger daglig, vil du se hvor stort potensialet som faktisk ligger her!

 

4 steg til å enkelt komme i gang: 

1. Gå https://ads.snapchat.com/setup, logg inn med din personlige bruker og opprett en bedriftskonto

2. Gå til profile.snapchat.com, klikk "Create profile" for å opprette bedriftsprofil

3.. Finn en eller to dedikerte personer fra ditt event som ønsker å lage innhold til Snapchat og legg de til under "Member roles".

4. Du er i gang!

Lykke til!