Denne artikkelen tar for seg hvordan du kan benytte deg av venteliste.
Innhold i denne artikkelen:
Instruksjonsvideo: Hvordan sette opp venteliste
Steg for steg: Hvordan sette opp venteliste i oppsett
Hvordan tildele plass til deltakere på venteliste
Dersom du mistenker at arrangementet ditt kan bli utsolgt, kan det være lurt å aktivere en venteliste. Det er ofte noen som avbestiller billettene sine, og når dette skjer, kan ventelisten din brukes til å tilby flere billetter, slik at du kan sikre at arrangementet blir fullbooket. Man kan også tvinge alle bestillinger på venteliste hvis du manuelt vil velge ut eller verifisere deltakere før de får plass, eller bruke påmeldingen som en søknad til for eksempel utstillerplass.
For å aktivere ventelisten, finner du innstillingene nederst til venstre i oppsettet under fanen "Verktøy". NB: Husk å aktivere venteliste på alle billettene du ønsker at dette skal gjelde for.
Instruksjonsvideo: Hvordan sette opp venteliste
Steg for steg: Innstillinger for venteliste
Sett en begrensning for antall billetter som skal selges i innledende oppsett, eller per billettype.
Deretter går du til "venteliste" i menylinjen, nederst til venstre.
NB! Når noen blir tatt av venteliste og gitt plass på en billettype eller tilleggsvalg som koster noe, vil de få en faktura på beløpet. Det er ikke mulig å trekke kort/vipps automatisk når de blir tildelt plassen, kun faktura.
I innstillingene kan du gjøre følgende:
- Aktivere at systemet automatisk skal gi plasser til neste person på listen hvis det blir ledig plass (feks. hvis en deltaker er meldt av, eller du åpner opp for flere plasser)
- Holde igjen hele faktura inntil deltakeren har fått tildelt en plass
- Tvinge alle deltakere direkte på venteliste (hvis du ønsker å gjøre prioriteringen for hvem som skal kunne delta selv
Når en deltaker blir satt på venteliste mottar de ordrebekreftelse med melding om at de er på venteliste. Egendefinert melding i e-post - i steget "bekreftelse" i oppsettet - vil ikke bli inkludert. Denne vil bli erstattet med egendefinert melding som defineres i "venteliste" i oppsettet.
Statusmeldinger:
Vi anbefaler å skru på meldinger for å dele status med deltakerne. Her kan du velge å skru på både e-post og SMS om ønskelig.
Husk å trykke på "Lagre og publiser" for å aktivere endringene.
Merk: Hver SMS som blir sendt ut av systemet koster 80 øre eks mva.
Hvordan tildele plass til deltakere på venteliste
Dersom du har skrudd på "tildel ledige plasser automatisk" vil du ikke måtte tildele plasser manuelt som beskrevet nedenfor.
For å finne en oversikt over de som er på venteliste må du gå til dashboard til det aktuelle arrangementet.
I oversikten over billettypene kan du se status på høyre side, og der status er "venter" finner du de som er på venteliste. Klikk på det blå tallet i "sum" for å komme til selve listen.
Inne i listen åpner du den aktuelle bestillingen du ønsker å tildele plasser på.
Inne i bestillingsvinduet kan du velge "Bekreft bestilling, ta alle av venteliste".
Når du bekrefter at deltakerne skal tas av venteliste, vil det bli sendt ut billetter, men dere må selv sende ut faktura. Det vil komme opp et varselvindu i bestillingsvinduet der du kan sende den ut.