Tapsføring

Tapsføring i regnskap refererer til prosessen med å bokføre en forventet eller realisert økonomisk tap i regnskapet til en virksomhet.

Tapsføring i Checkin 

Hvis en kunde ikke betaler fakturaen sin, og det er liten eller ingen sjanse for å få pengene, kan virksomheten tapsføre fordringen. Dette innebærer at fordringen fjernes som en eiendel og registreres som en kostnad i resultatregnskapet. Dette kan du også gjøre enkelt i Checkin. 

I seksjonen "Åpne poster" kan du enkelt få oversikt over ubetalte fordringer. Her kan du følge med på statusene, inkludert forfallsdatoer og antall sendte betalingspåminnelser.

For å tapsføre en post, klikker du på bestillingsnummeret for å åpne bestillingen. I bestillingen vil du finne en knapp merket "Tapsfør".

 

 

Hvordan det føres

  • Resultatregnskap: Tapet vil føres som en kostnad, som reduserer virksomhetens resultat. Dette vil bli dokumentert på bilaget for den måneden tapet registreres, samt på oppgjørsbilaget som utstedes etter at tapsføringen er gjennomført.
  • Balansen: Fordringen som tapet gjelder reduseres eller fjernes fra balansen.