Kundeerklæring

For å bli kunde av Checkin trenger vi en kundeerklæring på vegne av din bedrift. Her forteller vi litt om hva dette innebærer og hva du tenger å fylle ut.

Kundeerklæring i Checkin

 


Hva er formålet med dette skjemaet?

En kundeerklæring, eller Know Your Business (KYB), er en verifikasjonsstandard utviklet for å bekrefte en bedrifts juridiske status og sikre at den overholder regelverk som Anti-Hvitvaskingsdirektivet (AML) og andre lovpålagte krav.

Kravene til KYB-prosessen reguleres av Finanstilsynet og gjennomføres av Checkin når du skal i gang med å bruke systemet til salg av billetter. Som et godkjent betalingsforetak i Norge er det obligatorisk å gjennomføre en slik innhenting av informasjon. Denne prosessen er avgjørende for å ivareta både Checkins og kundenes interesser, samt for å bekrefte at organisasjonen opererer med legitime aktører og ikke er involvert med stråselskaper.

Å forstå bakgrunnen til en forretningspartner er essensielt for å sikre autentisitet og beskytte mot korrupte handlinger. Verifiseringsmåter som KYB er avgjørende for å motvirke økonomisk kriminalitet, som for eksempel hvitvasking av penger og finansiering av terrorisme.

I tillegg inkluderer KYB-prosedyrer konseptet om reelle rettighetshavere (UBO) som en sentral mekanisme for åpenhet. Ved å identifisere UBO kan vi fastslå hvem som til slutt drar nytte av virksomhetens overskudd.

Oppsummert gjør KYB det betydelig vanskeligere for kriminelle å skjule ulovlig anskaffede midler som lovlig inntekt. Manglende etterlevelse av KYB-prosedyrer vil føre til at vi ikke kan gjennomføre transaksjoner eller oppbevare finansielle midler på dine vegne.

 

 


Hvilke opplysninger må du oppgi når du fyller ut skjemaet?

I skjemaet trenger vi:

  • Informasjon om din bedrift eller organisasjon. Basert på organisasjonsnummeret som er lagt inn ved opprettelsen av kontoen, henter vi ut data fra Brønnøysundregistrene. 

    bedriftsinformasjon

  • Organisatoriske roller. Vi trenger å vite hvem som har sentrale roller i din bedrift eller organisasjon. Dette henter vi også ut en forhåndsvisning fra Brønnøysundregistrene, men dersom du kjenner til endringer eller om noe ikke stemmer, kan du endre eller legge til i oversikten.



 

  • Definisjon for politisk eksponert person

    En person som innehar eller har innehatt en stilling eller et verv som:

    • Statsoverhode, regjeringssjef, minister eller assisterende minister

    • Direktør, styremedlem eller annen person i øverste ledelse i internasjonal organisasjon
    • Medlem av nasjonalforsamling

    • Medlem av styrende organ i politisk parti

    • Medlem av høyere rettsinstans som treffer beslutning som ikke eller bare unntanksvis kan ankes

    • Medlem av styre i riksrevisjon, revisjonsdomstol eller sentralbank

    • Ambassadør, charge d'affaires eller militær offiser av høyere rang

    • Medlem av administrativt, ledende eller kontrollerende organ i et statlig foretakDersom du kjenner til om noen av disse er politisk eksponert, eller har noen i nær relasjon som er det, er det viktig at du registrerer dette.

    • Eller har et nært familiemedlem som er PEP: Foreldre, ektefelle, registrert partner, samboer og barn, samt barns ektefelle, registrerte partner eller samboer

    • Eller har en kjent medarbeider som er PEP

      • Være reell rettighetshaver i juridisk person, sammenslutning eller utenlandsk juridisk arrangement i felleskap med PEP

      • Ha nær forretningsforbindelse til PEP

      • Være eneste reelle rettighetshaver i juridisk person, sammenslutning eller utenlandsk juridisk arrangement som i realiteten er etablert for å begunstige PEP



  • Hvem skal ha fullmakt? Vi trenger informasjon om hvilke brukere som skal ha fullmakt til å håndtere økonomiske midler i Checkin. Dette innebærer også blant annet tilbakebetalinger og flytte midler mellom kontoer. Velg hvilke brukere fra listen som skal tildele fullmakt til å håndtere økonomiske midler i Checkin.


    Fullmakt


  • Hvem er eiere av din bedrift eller organisasjon? Vennligst bekreft eller avkreft om eierforholdene stemmer. Kommer det ingen eiere frem kan det være fordi den er eid av et annet selskap eller at eierandelen er mindre enn 25% per eier.


    eiere


  • Informasjon om dine arrangementer. Vi trenger å vite noe om forventet aktivitet, både type og en beregning av omsetningstall. Vi trenger også å vite hvilken måte dere vil ta betalt, om det er straks-betaling på kort eller vipps, eller per faktura. 





  • Signaturer. Vi trenger at en person med signaturrett signerer dokumentet og kundeavtalen. Vi henter inn signeringskombinasjoner fra Brønnøysundregistrene, slik at det skal bli lettvint å se hvilke kombinasjoner som er styrevedtatt i din bedrift. 

    Vanligvis må du velge blant disse kombinasjonene for at avtalen skal bli gyldig signert, men du kan evt. velge en kombinasjon under «Annen signeringskombinasjon» hvis du vet at denne er riktig. Fyll deretter ut e-post til de som skal signere.

    Velg den kombinasjonen du ønsker og fyll ut detaljene til den som skal signere hvis de ikke er eksisterende bruker av Checkin. 



    Når du klikker på "Bekreft og send", vil personen motta en e-post med instruksjoner for signering av kundeerklæringen og avtalen ved hjelp av Bank-ID. Dette skjer kort tid etter at du har sendt inn skjemaet.

    Vi gjennomgår alle avtaler nøye for å vurdere risiko, og din arrangørkonto vil bli aktivert innen kort tid, vanligvis innen to virkedager, slik at du kan begynne å selge billetter til dine arrangementer så raskt som mulig.