Slik arrangerer du årets store frokostevent: 17. mai!

Årets største frokost-event står for døren. Nordmenns tradisjon med å samles til deilig frokost med bobler i glasset er for mange høydepunktet på nasjonaldagen. Som vert for dette eventet er du kanskje allerede litt stresset?

Selv om dette er et privat arrangement som avholdes i mange norske hjem, er det ingen dum idé å lære av ekspertenes tips, også her!

Oslo Business Forum er en av mange konferanser som har lang erfaring med event-planlegging. Og når du skal ha gjester til bords, er det flere ting som bør koordineres. Derfor har vi her samlet proffenes beste tips, her kan du kanskje plukke opp litt på veien når du skal planlegge ditt neste event:

Finn ut hvor mange gjester "lokalet" ditt kan ha

Mange velger kanskje å ha dette arrangementet i et huslig lokale (også kalt spisestua), så sørg for at det er nok bord og- sitteplasser til alle slik at maten kan nytes komfortabelt.

Ønsker du derimot å legge opp til et mer festlig mingleevent, kan det være fint å servere fingermat og bobler direkte fra kjøkkenøya.

Sjekk også værmeldingen. Om været tillater det, kan selskapet ha to lokasjoner – i stuen og ute i hagen/terrassen for en mer uformell feiring.

17.mai frokostbord

Sett opp en tidsplan og koordiner transport

Som med ethvert annet arrangement, er det viktig at du som vert gir gjestene dine en tidsplan. Starter frokosten allerede klokken 07? Eller tillater du en senere "frokost" fra klokken 12 og utover? Uansett starttidspunkt bør gjestene få tydelig og god informasjon om dette.

Selv om 17. mai-frokosten er årets lengste frokost, der maten nytes over flere timer, kan det være fint å avklare om du og gjestene skal skifte sted, for eksempel for å se borgertoget i byen utover ettermiddagen.

Her bør du ha et øye på klokka på forhånd, spesielt hvis dere skal rekke kollektivtransport til sentrum. På en dag som 17. mai er det lurt å beregne ekstra god tid, da mange gater er stengt på grunn av ulike folketog som går gjennom byen. Hvis dere har muligheten til å kjøre til sentrum, bør du avtale med gjestene hvem som har ansvar og holder seg edru.

Avtal hvem som bidrar med hva

På 17. mai står ofte et klassisk norsk koldtbord på menyen. Da vi i Norge lever etter en god dugnadskultur, er det heldigvis vanlig at gjestene også tar med en rett som bidrar til et bugnende frokostbord.

For å unngå at alle tar med lakseruller, kan det være lurt å sette opp et excel-ark der folk kan skrive inn hva de ønsker å bidra med. Legg gjerne til en ekstra kolonne der folk kan skrive om de ønsker å bidra med noe annet som setter stemningen på festdagen, for eksempel taler, sang eller annen underholdning!

Husk: Når du arrangerer 17. mai-frokost, er det ingen skam å be om litt hjelp. Spør derfor om noen kan være med å rigge eller rydde etter den store dagen, slik at du ikke står alene med alt!

17.mai kaker

Legg opp til aktiviteter

Selv om maten er i fokus under frokosten, er det supert om du som arrangør kan tilby ulike aktiviteter som holder stemningen oppe.

Aktiviteter kan for eksempel være en kubb-turnering ute i hagen eller et godt, gammeldags potetløp.

Hvis du ønsker å inkludere gjestene enda mer, kan du legge en lapp under tallerkenen med noe hver gjest må gjennomføre i løpet av frokosten. Gjestene skal holde aktiviteten de får utdelt hemmelig og er ment som morsomme innslag under frokosten. Forslag her kan være å "starte en skål", "holde en improvisert 17. mai-tale" eller "arrangere et 17. mai-tog rundt i nabolaget".

Kun fantasien setter grenser!

Avtal budsjett

Vi vet at dette ikke er den morsomste oppgaven når du inviterer venner over til et festlig arrangement, men å ha et budsjett kan være nyttig. Avtal gjerne et økonomisk "tak" med gjestene i forhold til hvor mye de skal bruke på innkjøp til 17. mai-frokosten.

På den måten sørger du for at alle er komfortable med hvor mye penger de skal bidra med, enten de tar med en egen rett eller om frokosten er et spleiselag der du står for innkjøp.

PS: Husk at du kan opprette et oppgjør i Vipps der alle legger inn sine kostnader for matinnkjøp. Deretter regner Vipps automatisk ut hvem som skal betale hva.

Drinker til 17.mai

Sørg for å ha alle fasiliteter tilgjengelig

Når du inviterer folk hjem, er det selvsagt at du har et toalett og muligens en romslig garderobe (også kalt gang) tilgjengelig. Likevel finnes det tips fra ekspertene som også kan tas i bruk her:

Sørg for at gangen er så ryddig som mulig, slik at gjestene kan henge fra seg yttertøyet. Rydd også plass på skohyllen til bunadssko som sikkert tas av i løpet av frokosten.

For å gjøre badet mer delikat, kan du tenne et duftlys, sette frem duftpinner og legge frem en kurv med diverse hygieneartikler som gjestene kan bruke for å freshe seg opp i løpet av dagen. Tips til en slik kurv kan være sanitærprodukter som bind og tamponger, håndkrem, engangshøvler og Antibac.

Gjør som proffene, bruk et påmeldingssystem

Ønsker du å ta 17.mai frokosten til nye høyder? Bruk vårt sømløse påmeldingssystem da vel!

En utradisjonell, men god idé for å få oversikt over gjestene er å opprette et arrangement hos oss i Checkin. Vi har påmelding for små og store eventer, som sørger for at du får full oversikt på ett sted, fremfor å koordinere alt i en Messenger-gruppe.

Hos oss kan du la gjestene melde seg på, huke av for allergener og skrive inn hva de ønsker å bidra med til frokosten som tilleggsvalg. 

Ps: Du kan til og med sette opp en venteliste, hvis pågangen til ditt fabelaktige frokostevent virkelig tar av!

Opprett konto og et gratis event her!


Uansett hvordan du velger å koordinere din 17.mai frokost, ønsker vi deg lykke til og gratulerer med dagen!