Playroom - en utradisjonell aktør på Arendalsuka

Det var en regnfull tirsdag under Arendalsuka, likevel var det stinn brakke inne i varmen hos Playroom og deres event «Hvordan løser vi et arbeidsmarked i ubalanse».

Eventbyrået har satset stort i år og kjørte tre foredrag med forskjellig tematikk gjennom tirsdagen. Vi tok en prat med Helge Wold, administrerende direktør hos Playroom.

For hvilke tanker har Playroom, som selv er rutinerte innen eventer, om et event som Arendalsuka?

Deltagelse er viktig

Selv om Playroom i utgangspunktet står bak eventer med kommersielt innhold, legger de vekt på samfunnsansvaret de selv har. – For oss er det viktig å vise tilstedeværelse og delta i samfunnsdebatten. Dessuten ønsker vi å treffe et bredt spekter av publikum, derfor er våre tre foredrag tilpasset tre ulike målgrupper, forteller Helge.

For utenom førstnevnte foredrag sto også tematikk som sirkulær økonomi og idrett, og politikk på menyen.

En kaotisk gullgruve for nettverk

Med et folkerikt arrangement som Arendalsuka, er det klart at nettverksbygging står på agendaen. Det synes Helge arrangørene virkelig har lagt til rette for.

– Jeg har selv deltatt i flere år og Arendalsuka er utrolig gode til å skape en felles plattform der networking og politikk selvfølgelig står i fokus.

Likevel ser han noen utfordringer, særlig med tanke på hvordan man skal klare å navigere seg gjennom jungelen av eventer og foredrag.

– Arendalsuka har blitt ekstremt stort og det kan til tider være kaotisk å finne frem til alt man skal få med seg. Dessuten håper jeg at vi i fremtiden ser en videreutvikling innen det faglige innholdet, der håper jeg at vi i Playroom er en bidragsyter.

Ser behov for en registreringsløsning

Playroom er strålende fornøyd med fulle hus under sine foredrag, men savnet etter en god måte å registrere folk dukker opp.

– Når vi så heldige å ha et folkehav som kommer inn dørene våre gjennom dagen, hadde jeg ønsket meg en teknisk plattform for registrering, for eksempel levert av Checkin, der vi kunne fått feedback og samlet inn informasjon som vi i ettertid kunne brukt inn i markedsføringen av kommende eventer. Det hadde vært utrolig gøy å få til neste år, sier Helge.

Hva kan vi lære fra Arendalsuka?

Playroom er et byrå som stadig er i endring, som hele veien ønsker ny input rundt hvordan kommende eventer bør håndteres. Helge ser på Arendalsuka som et godt eksempel på hvordan eventer og foredrag stadig bør bli mer interaktive.

– Vi må bevege oss bort fra de tradisjonelle konferansene der publikum kun sitter og lytter til foredragsholder etter foredragsholder. Når vi først prioriterer å møtes bør vi legge større vekt på networking og skape et mer interaktivt event.

Dette kan vi gjøre ved å ha gode pause involvere folk via teknologiske løsninger og legge opp til samtale før, under og etter eventer, avslutter Helge.