Hemmeligheten til suksess: Skap magi utenfor konferansescenen!

Årets Techpointkonferanse har nettopp gått av stabelen i Kristiansand. Konferansen er Norges ledende Tech og næringslivskonferanse og hadde over tusen besøkende.

Selv om det er det faglige innholdet fra scenen som er det viktigste trekkplasteret, har vi også tatt en titt på alt som skjer utenfor, for å se konferansen i sin helhet.

Hvordan kan du som arrangør skape verdi og magi for dine deltakere, også i pausene?

Vi tok en prat med forskjellige deltakere og fikk gode svar som vi håper du som arrangør kan ta med deg inn i din neste konferanse.

Ha gode pauser for mingling

Kommunikasjonsdirektør i Sparebanken Sør, Eva Kvelland, var selvsagt på plass under årets konferanse og møtte oss med et smil i pausen. For henne er mingling og networking en viktig del.

- Å bygge nettverk er viktig for meg, både på det personlige og profesjonelle plan. Og det er viktig å huske at mingling er ferskvare, derfor er det gull at konferanser legger opp til gode pauser. Mitt beste tips til andre deltakere er å bruke denne type arenaer aktivt. Bruk pausene godt, vær bevisst på hvem du vil hilse på og hvem du vil snakke med, men ikke gå så systematisk til verks at du ikke får de små pausene hodet trenger i løpet av en lang konferansedag, tipser Eva.

Inne i mengden møtte vi også Kjell Ove Klauseth, leder i strategi og rådgivning fra Aksell:

- Mingleplassen er jo min favorittarena på slike konferanser, derfor er det supert at Techpoint har lagt opp nettopp dette mellom alt det faglige. Det er jo her relasjoner bygges som kan tilføre både deg og bedriften din verdi. Hvis du ikke liker mingling, bør du øve, oppfordrer han med et glimt i øyet.

Å knytte kontakter er vel så viktig for deltakerne

Selv om konferansen stort sett tiltrekker seg eksisterende næringsliv, var det et hyggelig innslag å se studenter blant publikum.

En av dem var Hanna Maldum. Hun er masterstudent ved Shift innovasjon og entreprenørskap og skriver for tiden sin masteravhandling med meget dagsaktuell tematikk, nemlig implementering av AI i norske bedrifter.

– Jeg står jo ved inngangen til arbeidslivet nå, så det er klart at å knytte kontakter er viktig. For jeg er jo på utkikk etter jobb, sier hun ivrig!

Hanna brukte også pausene smart i forhold til masteroppgaven. – Jeg har en QR-kode til en spørreundersøkelse som jeg ønsker at folk skal svare på. Å få svar fra næringslivet inn i min oppgave er jo gull verdt.

Stands og underholdning er viktig, hvis det gjøres riktig

På konferansen fant vi noen stands som oppfylte Evas krav. Caroline Hansen er markedsansvarlig hos Aquarama og brukte pausen til å teste høydeskrekken med VR-briller hos internettleverandøren, Global Connect.

Når brillene kom på, sto man på kanten av en høy bygning og skulle balansere seg ut på en virtuell planke. De hadde også lagt en fysisk planke på bakken som deltakerne skulle balansere på, for å gjøre opplevelsen reell.

- Jeg synes det var veldig moro. Det er gøy å teste nyskapende teknologi, særlig under en tech-konferanse. For meg er det viktig at standen er interaktiv og at menneskene der er engasjerte i hva de presenterer. Engasjement smitter jo.

Med slike stands får jeg jo nye opplevelser, også i pausene.

Videre trakk Caroline frem viktigheten av god underholdning og synes det var flott at Techpoint hadde lagt opp til nettopp dette, ved å invitere Fedrelandsvennen og podcasten "I all ydmykhet" inn til livepod i første pause.

- Jeg synes det var et godt pauseinnspill. De ga meg lettbent underholdning under lunsjen og ga oss både et sosialt og faglig avbrekk, noe som trengs under lange konferansedager, forteller Caroline. Dessuten satte hun pris på at det som ble nevnt under selve konferansen, også ble vist i praksis i pausene.

– Sosiale medier og podcast er jo veldig i vinden nå, derfor er det moro at Fedrelandsvennen trekker frem sine unge ansatte for å demonstrere hvordan en podcast faktisk kan bli utformet.

Hennes beste tips til folk som skal arrangerer lignende konferanser, er å tørre å tenk litt utenfor boksen når de kommer til underholdning og gi folk valgmuligheter.

Oppsummering:

Etter en lang konferansedag, kom vi frem til noen punkter som er gode å huske på når du skal arrangere:

  • Legg opp til gode pauser for mingling, det setter deltakerne pris på
  • Vi ser at både studentene og næringslivstoppene verdsetter muligheten til å knytte kontakter, bare med forskjellige utgangspunkt
  • Stands kan absolutt tilføre konferansen magi, men de bør være interaktive, engasjerte og gi deltakerne noe tilbake!

Vi takker for verdifulle tips fra Techpoint-deltakerne og håper at du som arrangør fikk noen gode tips til hvordan du kan skape magi for dine deltakere, også utenfor konferansescenen!