Emma Lundens tips til bærekraftige eventer

Emma Lunden er 26 år, gründer og daglig leder av BOLD TYPE management. Tidligere har hun ledet Bærekraftsfestivalen i Kristiansand. Hun håper flere arrangører tar et krafttak for bærekraft og deler gledelig av sine konkrete tips til å få dette til:

- Det er viktig at «bærekraft» ikke bare blir et svevende ord, men faktisk konkrete handlinger. For meg er nok sirkulærøkonomi det viktigste. Å gjenbruke ressursene vi allerede har og bidra til kunnskapsløft rundt bærekraftig innovasjon er en fanesak, forteller hun.

Hun oppfordrer og utfordrer arrangører til å bidra til en endring. Og endring starter i det små.

1. Tenk lokalt og grønt rundt maten

- Jeg vil utfordre arrangører til å tenke lokalt og grønt når det kommer til maten som serveres på arrangementet. Kanskje du kan bestille fra kafeen på hjørnet fremfor de største cateringbyrååene? Skal du først gjøre sistnevnte, håper jeg at vi kan utfordre cateringbyrååene til å bruke lokale råvarer i maten de leverer.

Hun oppfordrer også arrangører til å ta kontakt med lokale bønder og produsenter, for å se på lokale muligheter og produkter.

2. Lokasjon av arrangementet kan utgjøre en forskjell

Når du skal arrangere, er det alltid viktig å tenke på lokasjon og reisevei med tanke på deltakerne. – Det beste er selvsagt å kjøre eventet i hjembyen, for å forhindre unødig reising. Likevel har jeg stor forståelse for behovet for å komme seg litt unna hvis du for eksempel skal arrangere en konferanse, da dette ofte kan trigge inspirasjon og samhold innad i en bedrift, sier Emma.

Emma gleder seg over at pandemien har bidratt til at nordmenn er mer glade i å reise i eget land og oppfordrer arrangørene til å finne perler og unike destinasjoner i Norge, fremfor utlandet.

– Mitt beste tips til å skape en inspirerende konferanse er å få folk ut i naturen mellom alt det faglige. Skal du først reise litt, kan du kanskje kombinere konferansen med julebord eller noe sosialt om kvelden, for å kutte ned på kostnader og utslipp.

3. Gjør reiseveien grønnere

Videre forteller Emma om mulighetene til å gjøre reiseveien til arrangementet grønnere.

– Uansett om du skal holde en konferanse, en festival eller leir, er reisevei som regel en faktor for deltakerne. Du som arrangør kan gjøre denne grønnere ved å kontakte ditt lokale eller nasjonale kollektivselskap og booke plass til dine deltakere her.

Hun refererer til sy-festivalen «Fæbrikstad» som booket VY og satte sine deltakere på toget på vei til sin festivalhelg.

Marte Brennbakken er prosjektleder av sy-festivalen "Fæbrikstad" og forteller oss hvordan de løste det hele:

- Fæbrikstad gjorde en avtale med Vy og betalte for 2 togsett med konduktører og hele pakka. Vi fylte opp vognene med 480 passasjerer og de fikk frokost og kaffe. Vi som arrangører kunne dessverre ikke selv være med på togreisen da vi måtte forberede selve festivalområdet for å ta imot folk, men jeg fikk vite at folk satt og strikket og koste seg.

- Marte Brennbakken

– Gjør du som arrangør dette, kan du legge til rette for at minglingen og programmet begynner allerede under transportetappen, fortsetter Emma ivrig. Om kollektiv reisemåte blir vanskelig, kan du som arrangerer oppfordre deltakerne til samkjøring.

– Kanskje du som arrangør kan gi deltakerne en merverdi på ditt event, dersom de sender en selfie med full bil på veg til arrangementet. Eksempler her kan være et eksklusivt foredrag med en av konferansens hovedtaler eller lignende, tipser Emma.

4. Pass på at profilartikler kan gjenbrukes

Etter å selv ha vært på et mangfold av konferanser, leirer og festivaler vet Emma at profilartikler med arrangementets logo i form av bånd rundt halsen, navnelapper og Beach Flags fort kan havne i søpla om det ikke blir håndtert riktig.

- Mitt beste tips er å droppe å skrive årstall på profilartiklene. Hvis arrangementet er en årlig greie, kan du da gjenbruke resterende materiell til neste år!

Bånd rundt halsen Dyrskuen logo

Illustrasjon av hvordan bånd til navnelapper og url-adresser fint kan gjenbrukes om du som arrangør ikke skriver årstall på profilartikler.

Det samme gjelder fremvisning av arrangementets program; la deltakerne scanne en QR-kode for å få opp programmet, fremfor å printe det ut. – Husk også her å droppe årstall i url-adressen når du lager programoversikten digitalt. Slik kan du bare oppdatere informasjonen på nettsiden til neste år og gjenbruke profilartiklene med QR-koden, minner Emma oss på.

5. Vær kritisk og still krav

Emma håper at frasen «bærekraftige arrangementer» etter hvert blir en selvfølge og avslutter med å oppfordre alle som arrangerer noe, uansett arrangement til å tenke kritisk og stille krav til sine leverandører.

- Uansett om det gjelder maten som blir servert, profilartikler eller reisevei håper jeg at vi som arrangører sammen kan skape en endring i bransjen og verdikjeden. Still krav om bærekraft til dine leverandører, slik at de igjen må stille krav til hvordan materiell eller lignende blir produsert. Klarer vi å stille krav og utfordre det etablerte, har vi kommet en lang vei, avslutter hun smilende.

Oppsummering:

  1. Tenk grønt rundt maten. Bruk lokale produsenter og gi de en utfordring om å bruke så mye lokale råvarer som mulig.
  2. Lokasjonen kan utgjøre en forskjell. Om det er mulig, bør arrangementet holdes i nærheten av hvor deltakerne bor for å forhindre unødvendig reising.
  3. Legg til rette for en grønnere reisevei. Du som arrangør bør legge til rette for kollektivtransport eller samkjøring til arrangementet.
  4. Gjenbruk profilartikler. Husk å ikke printe årstall på profilartikler. Slik kan de brukes igjen neste år.
  5. Vær kritisk og still krav. Still krav om bærekraft til dine leverandører, slik kan vi skape en endring i hele verdikjeden.