Avtale om bruk av Checkinpay

Kunden («Kunden») og CheckinPay AS org. nr. 931706 179 («CheckinPay»), sammen benevnt “Partene”, har herved blitt enige om følgende (“Avtalen”). 

Fakturainformasjon i dette avtaledokumentet genereres automatisk ved å hente kundeinformasjon fra Kundens side i Checkin-systemet. Kunden er selv ansvarlig for å holde kunde- og fakturainformasjon oppdatert på Min Side, se her denne avtalens punkt 4. 

Inngåelse av denne avtalen forutsetter at Kunden har inngått en kundeavtale med Checkin AS (“Checkin”). Kunden er ikke en forbruker, som definert i finansavtaleloven, og Avtalen gjelder fremfor fravikelige bestemmelser i finansavtaleloven, jf. finansavtaleloven § 1-9 andre ledd. 

Ved å inngå denne avtalen på vegne av Kunden representerer og garanterer representanten at: (i) den har full juridisk myndighet til å binde Kunden til Avtalen; (ii) den har lest og forstått Avtalen; og (iii) den samtykker, på vegne av Kunden, til denne avtalen. Kundens representant skal ikke inngå Avtalen, om den ikke har juridisk myndighet til å binde Kunden. 

1. Bakgrunn 

CheckinPay er regulert av Finanstilsynet og innehar konsesjon som betalingsforetak. CheckinPay tilbyr betalingsalternativer, transaksjonshåndtering og sørger for automatisk avstemming av transaksjoner mot bestillinger og ordreinformasjon. 

Kunden tilbyr arrangementstjenester, der Kunden selv er arrangør eller med-arrangør av arrangement, og ønsker å ta betalt for påmeldingene i forbindelse med arrangement. 

2. Definisjon 

Avtalen: Denne kundeavtalen, inngått mellom Kunden og CheckinPay, som regulerer partenes forpliktelser og rettigheter i kundeforholdet. 

Betalingsløsning: Valgt(e) betalingsform(er) som Kunden ønsker å ta betalt gjennom CheckinPay sin online betalingsplattform 

Brukerne: De personene hos Kunden som vil benytte CheckinPay sine systemer. 

Chargebacks: En refusjon av en transaksjon til Deltakeren som er initiert av en innløser.   

Deltakere: De personene (i markedet) som benytter seg av tjenester Kunden setter opp gjennom CheckinPay.  

Innbetalingene: Beløp mottatt av CheckinPay som betaling for billetter solgt på vegne av Kunden til Deltakerne.  

Innløser: Nets, Netaxept, Vipps, eller annen tredjepart som er godkjent av CheckinPay som betalingsleverandør.    

Klientkonto: En fysisk bankkonto som medfører separatistrett for Kunden for Kundens egne midler. Innbetalinger på vegne av Kunden, og utbetalinger til eller på vegne av Kunden gjøres fra denne kontoen. 

Kunden: Organisasjonen som formelt inngår avtale med, forplikter seg ovenfor og innehar rettigheter og forpliktelser overfor CheckinPay. 

Kundekonto: Kundens konto for administrasjon og oppsett på Min Side. 

Min Side: Kundens egen side inne i Checkin-systemet, der arrangementer, brukerinformasjon og økonomi administreres. Tilgang til og bruk av Min Side fordrer inngått avtale med Checkin AS. 

Ordregrunnlag: De varelinjene – inkludert MVA – som til sammen utgjør betalingsoppdraget CheckinPay utfører på vegne av Kunden.   

Salgsdokumentasjon: Kvitteringer, kontantnotaer, fakturaer og kreditnotaer. 

Tjenestene: Tjenestene som ytes av CheckinPay slik beskrevet i punkt 3.  

Utbetaling eller Utbetalingene: Utbetalinger gjort fra Kundekonto ut til konto spesifisert av Kunden.  

Utbetalingsdatoen: Som definert i punkt 12 under. 

Vederlag: Vederlaget CheckinPay kan kreve for tjenesten slik det på enhver tid fremgår av Checkins hjemmeside eller som avtalt mellom Kunden og CheckinPay. 

3. Beskrivelse av Tjenestene 

 CheckinPay leverer betalingsløsninger til Kunden – herunder, men ikke begrenset til: 

  1. Kortbetaling gjennom: 
    1. Visa og Mastercard 
  1. Mobilbetaling gjennom: 
    1. Vipps 
  1. Fakturabetaling gjennom: 
    1. CheckinPay sin egenutviklede fakturatjeneste, der Kunden selv eier kundereskontro og kredittrisiko 

Transaksjoner betales inn til, og ut av, CheckinPay sin Klientkonto, og utbetales til Kunden i samsvar med punkt 12. 

Innbetalinger, tilbakebetalinger og utbetalinger avstemmes mot Ordregrunnlaget og danner, sammen med Ordregrunnlaget, grunnlaget for regnskapsrapporter, utbetalingsrapporter og andre økonomiske- og finansielle rapporter som tilgjengeliggjøres gjennom CheckinPay sin tjeneste.  

4. Kundens ansvar 

Kunden er selv ansvarlig for å påse at all kundeinformasjon er riktig, herunder også fakturainformasjonen.  

Kunden er ansvarlig for at kontonummer som skal motta Utbetalingene er oppgitt korrekt. Betaling anses korrekt gjennomført når det er utbetalt i tråd med oppgitt kontonummer.  

Som konsesjonshavende betalingsforetak gjennomfører CheckinPay tiltak for å minimere risikoen for økonomisk kriminalitet, herunder hvitvasking. Som ledd i dette gjennomfører CheckinPay en verifisering av at Kundens oppgitte kontonummer er gyldig, og at kontoen tilhører Kunden. Kunden er ansvarlig for å oppgi verifiserbar kontoinformasjon. CheckinPay forbeholder seg retten til å terminere kundeforholdet med Kunden med umiddelbar virkning dersom oppgitt kontoinformasjon ikke kan verifiseres, og planlagte arrangementer tilknyttet Kundens Checkin-konto vil bli kansellert.  

Kunden skal påse at all kontaktinformasjon er oppdatert. Kunden skal bære risikoen for manglende overholdelse av denne plikten.  

Dersom Kunden blir oppmerksom på tap, tyveri eller uberettiget bruk eller tilegnelse av et betalingsinstrument eller uberettiget tilgang til Kundekonto, skal Kunden uten ugrunnet opphold varsle CheckinPay.    

Kunden er selv ansvarlig for støtte og eventuell nødvendig support til Brukerne. Kunden er selv ansvarlig for korrekt oppsett og administrering av arrangementer og andre løsninger. Dette innebærer at Kunden er ansvarlig for at alle som har tilgang på Kundekontoen har god kjennskap til systemet.  

Brukerne må ha fullmakt fra Kunden og være 18 år eller eldre for å kunne benytte Tjenestene 

Kunden har ansvar for at Ordregrunnlaget og Salgsdokumentasjonen er korrekt. Dersom Kunden oppdager feil i Ordregrunnlaget eller Salgsdokumentasjonen, og feilen skyldes tjenesten til CheckinPay eller tredjepart, plikter Kunden å varsle CheckinPay så raskt som mulig slik at feilen kan rettes i samsvar med punkt 5. 

Kunden kan ikke benytte Tjenestene til CheckinPay til følgende formål: 

  1. Pornografisk materiale 
  1. Spådomstjenester 
  1. Wallet-tjenester eller gavekort 
  1. Innsamling på vegne av andre 
  1. Salg av ulovlige varer eller tjenester 
  1. Inkasso som ikke stammer fra et ordregrunnlag produsert i Tjenestene 

Dersom CheckinPay har grunn til å tro at Kunden benytter CheckinPay til formål som nevnt ovenfor, forbeholder CheckinPay seg retten til å holde tilbake Utbetaling inntil forholdene er avklart.  

Bruk av Tjenestene til formål som nevnt ovenfor anses som vesentlig mislighold fra Kundens side, og CheckinPay forbeholder seg retten til å heve avtalen ved slik bruk av Tjenestene. 

5. CheckinPays ansvar 

CheckinPay påtar seg betalingsoppdrag på vegne av Kunden og er ansvarlig for midler som innbetales via Tjenestene til Klientkonto, frem til beløpet, fratrukket CheckinPay sine gebyrer, overføres til kundens bankkonto. CheckinPay er ikke ansvarlig for tap som skyldes forhold på Arrangørens eller kortutstederens side. 

 CheckinPay skal sikre en stabil drift av Tjenestene. Kunden er klar over og aksepterer at tekniske problemer kan forekomme. CheckinPay er ikke ansvarlig for indirekte tap, driftstap eller tapt fortjeneste som følge av at Tjenestene helt eller delvis ikke er tilgjengelig i en periode. Checkin skal vederlagsfritt bistå kunden med å rette opp feil som er oppstått grunnet feil på tjenesten. CheckinPay skal uten ugrunnet opphold søke å rette feil og mangler dersom det oppstår. Planlagte nedetider skal varsles Kunden minimum 48 timer i forkant.  

CheckinPay vil treffe rimelige tiltak for å få tilbakeført beløp som følge av utbetaling til feil kontonummer på bakgrunn av uriktige opplysninger fra Kunden, jf. punkt 4. 

Tjenestene som CheckinPay gjennomfører, erstatter ikke Kundens plikt til å dokumentere sine salg og inntekter etter bokføringsregelverket og eventuell øvrig relevant gjeldende lovgivning.  

Feil i transaksjonssum, oppgjør e.l. som følge av feil i Ordregrunnlag, kan ikke lastes CheckinPay.   

CheckinPay sitt ansvar i forbindelse med feil ved gjennomføring av transaksjoner etter denne Avtalen er begrenset til CheckinPays ansvar etter Finansavtaleloven kapittel 4. For forhold som ikke er regulert av Finansavtaleloven, vil CheckinPays ansvar i henhold til Avtalen bli suspendert dersom det oppstår omstendigheter som er utenfor CheckinPays kontroll og som CheckinPay ikke med rimelighet kunne forventes å forutse eller unngå. CheckinPay er kun ansvarlig for direkte og dokumenterbart tap som Kunden lider ved CheckinPays eventuelle mislighold av sine forpliktelser etter denne Avtalen. 

6. Forholdet mellom Kunden og Deltakerne  

Kunden er ansvarlig for å kommunisere sine refusjonsregler til Deltakerne. Det skal fremgå av Kundens vilkår overfor Deltakerne at det ikke kan rettes krav mot CheckinPay i forbindelse med Kundens tjenester.  

Kunden plikter selv å yte support til Deltakerne sine. Dersom CheckinPay yter support til Deltakerne på vegne av Kunden kan CheckinPay kreve vederlag tilsvarende dokumentert medgått tid. 

7. Forholdet mellom CheckinPay og Deltakerne  

CheckinPay er kun en betalingsformidler og har ikke ansvar for eventuelle refusjoner til Deltakerne utover det som direkte skulle følge av vilkår i avtaler med Innløser, herunder Chargebacks.  

CheckinPay er ikke ansvarlig for mangler, feil på kundens tjeneste eller feil på produktet som Kunden har solgt gjennom Tjenestene. CheckinPay er heller ikke ansvarlig for å håndtere henvendelser fra Deltakerne som skyldes mangler, feil, avlysning eller endringer på Kundens tjeneste eller produkt. 

8. Priser, avgifter og provisjon 

Det er ingen månedsavgift eller faste abonnementsavgifter knyttet til grunnavtalen med CheckinPay. Priser for bruk av CheckinPay sine Tjenester er listet opp i vedlegg 1.  

CheckinPay kan endre priser på Tjenestene med én måneds varsel. Varslinger om prisendringer skal sendes i tråd med punkt 16.   

Prisene for hvert enkelt arrangement vil følge gjeldende priser ved opprettelse av arrangementet. Prisendringer får som hovedregel ikke effekt på allerede aktive arrangementer. CheckinPay forbeholder seg likevel retten til å endre prisene for arrangement og varer opprettet seks måneder eller mer før arrangementstart.  

Dersom Kunden ønsker personlig oppmøte av en av CheckinPays representanter, for eksempel til innledende møte, opplæring, oppfølging m.v., kan dette medføre en kostnad som skal betales til CheckinPay av Kunden. Slike kostnader skal avtales mellom Partene før kostnadene påløper.  

9. Innkreving av Deltakerne 

Manglende betaling fra Deltakerne medfører ikke at Kunden kan kreve beløpet fra CheckinPay.  

CheckinPay forbeholder seg retten til å sende ut betalingspåminnelse uten forsinkelsesgebyr på vegne av Kunden til Deltakere som ikke har betalt innen utløpet av betalingsfristen. Ved fortsatt betalingsmislighold, kan Kunden benytte betalingssystemet for videre oppfølging. Se egne vilkår for denne tjenesten her, samt egne priser i Vedlegg 1.  

Dersom Deltakere ikke betaler faktura, forbeholder CheckinPay seg retten til å fakturere Kunden for følgende, tidligst 6 måneder etter fakturaens forfall: 

  1. Kostnader for produksjon og utsendelse av faktura 
  1. Kostnader for purringer 

Ved betaling utenom Tjenestene, har CheckinPay rett til å fakturere tilsvarende det som ville vært transaksjonsgebyret ved betaling av faktura. 

Dersom Kunden sender faktura til inkasso gjennom tjenesten til CheckinPay, frafaller retten til å fakturere for de ovennevnte gebyrene. 

10. Immaterielle rettigheter 

 Avtalen innebærer ikke noen overføring av immaterielle rettigheter mellom partene. 

Kunden har ansvar for ikke å laste opp, laste ned, vise, utføre, overføre, eller på annen måte distribuere informasjon eller innhold i strid med noens opphavsrett, varemerker, patenter, forretningshemmeligheter, eller andre åndsverk eller eierrett. Kunden er fullt ut ansvarlig for enhver urettmessig bruk av materiell i forbindelse med Tjenestene levert av CheckinPay. 

11. Fakturering 

CheckinPay vil utarbeide og oversende faktura for eventuelle tjenester, utover det som belastes via transaksjonsgebyrene, jevnlig eller i tråd med avtale, dog minimum halvårlig.    

12. Utbetaling 

 Ved Utbetaling til Kunden, vil provisjoner og andre avtalte godtgjørelser til CheckinPay og Checkin trekkes fra summen av Innbetalingene før Utbetalingen. CheckinPay kan også trekke fra ikke-bestridte fakturaer eller andre krav som CheckinPay og Checkin har mot Kunden, etter avtale.  

 Alle innbetalinger vil gå inn på klientkonto hos CheckinPay. CheckinPay vil ha daglige gebyrberegninger fra klientkonto. Kundens midler er sikret med separatistrett.  

Utbetalinger fra CheckinPay til Kunden vil skje annenhver uke (mandag) eller etter nærmere avtale med Kunden (“Utbetalingsdatoen”). Kunden har mulighet for å be om hyppigere utbetalinger etter behov, mot et utbetalingsgebyr (se Vedlegg 1).  

Utbetalingene blir overført første bankdag etter Utbetalingsdatoen, jf. forrige avsnitt, og tilsvarende ved hyppigere utbetaling. Alle regnskapsbilag er tilgjengelig på Checkins hjemmeside under «Økonomi». Regnskapsbilaget gir oversikt over innbetalinger, gebyrer, avgifter og tilbakebetalinger, samt konteringsdata for regnskap dersom dette er satt opp. 

Dersom CheckinPay har grunn til å tro at Kunden benytter CheckinPay til kriminell aktivitet, forbeholder CheckinPay seg retten til å holde tilbake Utbetaling inntil forholdene er avklart.  

13. Chargebacks 

Dersom CheckinPay er forpliktet gjennom avtaler med Innløser til å betale Chargebacks til Deltakere, skal Kunden dekke kostnader med Chargeback.  

Følgende gjelder for Chargebacks:  

  1. CheckinPay har rett til å unnlate å utbetale en transaksjon hvis en Innløser krever en Chargeback, uansett årsak som oppgis fra Innløser 
  2. Dersom Chargebacks oppstår før transaksjonen er gjennomført, vil ikke CheckinPay være pålagt å utbetale transaksjonen til Kunden.  
  3. Dersom transaksjonen er gjennomført, må Kunden tilbakebetale transaksjonsverdien til CheckinPay.  
  4. Kunden skal betale ordinære gebyrer til CheckinPay uavhengig av Chargebacks. 
  5. Chargebacks kan motregnes av CheckinPay mot enhver transaksjon som ikke er gjort opp, eller mot sikkerhet Kunden har stilt til CheckinPay. 
  6. Eventuelle innvendinger mot aktuell Chargeback må gjøres av Kunden direkte til Innløser. CheckinPay kan bistå i denne prosessen etter skriftlig avtale med Kunden. 
  7. CheckinPay skal varsle Kunden om Chargebacks.  

14. Personvern

Databehandling skjer i henhold til kravene i Personopplysningsloven og personvernerklæringen på Checkins hjemmeside.  

15. MVA og rapportering 

 Kunden er selv ansvarlig for å sette opp priser og varelinjer med mva dersom Kunden er mva-pliktig. Kunden er også selv ansvarlig for all offentlig rapportering av solgte tjenester.  

16. Endringer av Avtalen 

CheckinPay kan endre Avtalen uten forvarsel dersom endringene ikke er vesentlige. Kunden vil varsles om vesentlige endringer én måned før endringer trer i kraft. Dersom Kunden ikke ønsker å bli bundet av vilkårene i den oppdaterte avtaleteksten, må Kunden varsle CheckinPay om dette per e-post, og Avtalen anses som oppsagt. Varselet må sendes til CheckinPay senest samme dag som endringen trer i kraft. Kundens vilkår for bruk av Tjenestene vil da holdes uendret gjennom oppsigelsestiden på 3 måneder. Dersom CheckinPay ikke mottar slikt varsel, vil Kunden anses bundet av de nye vilkårene.  

17. Overføring av rettigheter og plikter 

 Kunden kan ikke overføre rettigheter og plikter i henhold til Avtalen uten forutgående skriftlig samtykke fra CheckinPay.  

Checkin kan, innenfor gjeldende regler og uten forutgående samtykke, overdra denne Avtalen til tredjepart. Kundens rettigheter og forpliktelser etter denne avtalen fortsetter å gjelde fullt ut ved en slik overdragelse av Avtalen til tredjepart.     

18. Sikkerhetsstillelse 

CheckinPay har til enhver tid rett til å foreta kredittvurderinger av Kunden, og forbeholder seg retten til å umiddelbart terminere kundeforholdet dersom det foreligger saklig grunn.  

CheckinPay har til enhver tid rett til å kreve garanti eller annen form for sikkerhetsstillelse dersom det foreligger saklig grunn.   

19. Avtalens varighet og oppsigelse 

Avtalen trer i kraft umiddelbart etter signering. Kunden kan si opp Avtalen med 3 måneders oppsigelsestid. Siste Utbetaling ved Avtalens opphør, skal skje i tråd med punkt 12. Oppsigelse sendes pr. e-post.  

CheckinPay kan umiddelbart terminere kundeforholdet dersom lovpålagte kundetiltak etter hvitvaskingsregelverket ikke kan gjennomføres. 

CheckinPay er forpliktet til å gjøre opp alle transaksjoner som har oppstått før oppsigelsen av Avtalen, uavhengig av om slike transaksjoner vil bli behandlet av CheckinPay før eller etter oppsigelsen av Avtalen. 

20. Heving av avtalen 

Partene kan heve Avtalen ved vesentlig mislighold fra den andre part. 

Det foreligger vesentlig mislighold fra Kunden ved: 

  • Vesentlig betalingsmislighold fra Kunden 
  • Kundens insolvens 
  • At Kunden har formidlet ulovlige transaksjoner eller utført annen ulovlig virksomhet   
  • At andelen svindelforsøk eller Chargebacks er unormalt høy 
  • At uautoriserte personer har fått tilgang til Tjenestene, eller at det er sikkerhetsmangler hos Kunden som gjør at Tjenestene til CheckinPay er utsatt for risiko 
  • At kundens aktiviteter, varer, tjenester eller handlinger anses av CheckinPay å være skadelig for omdømmet til CheckinPay 
  • Bruk av CheckinPays tjenester til formål som nevnt i punkt 4. 

 

21. Tvister 

Kundeklager rettes til kundeservice, som vil behandle klager i tråd med gjeldende rutiner og regelverk.  

Agder tingrett vedtas som verneting av Partene. 

 

Kunden: 

 

CheckinPay AS: 

 

 

 

 

 

Dato 

 

Dato 

 

 

 

 

Signatur 

 

Signatur 

 

Navn: 

 

 

Navn: 

 

 

Fredrik Skaug Hansen