Vi ønsker at alle som bruker Checkin skal ha en viss kjennskap til det vi driver med. Vi forstår at regnskapet kan virke gresk til tider, og vi ønsker derfor å lage en oversikt over de mest brukte terminologiene vi bruker samt aktuelle regnskapskontoer.
Vi kommer til å gå igjennom tre punkter i denne oversikten:
Dette er en kvittering på oppgjøret vi utbetaler til dere. Her fremgår all aktivitet som inngår i oppgjøret (Vi anbefaler å åpne en aktuell oppgjørsrapport ved gjennomgang av disse punktene):
Dette er en detaljert kontooversikt over alle bevegelser (transaksjoner, fakturaer, kreditnotaer og kvitteringer) som har blitt registrert i perioden. Dette er som regel det en regnskapsfører trenger for å føre regnskapet (Vi anbefaler å åpne ett aktuell regnskapsbilag ved gjennomgang av disse punktene):
Her er en oversikt over saldoen pr dags dato:
Gebyr til Checkin (Denne inkluderer følgende):
Dette viser saldoen pr dags dato
Normalt vil arrangementsinnbetalinger frigjøres for utbetaling straks det er bekreftet mottatt på bank, men du har bedt oss om å holde dette inntil en definert dato.
Dette er beløpet kunden kan ta en ekstraordinær utbetaling for.
Dette er standard kontoplan i Checkin. Arrangør har selv mulighet til å sette opp eget kontoplan hvis standard oppsett ikke er passende.
Denne kontoen brukes når det er solgt ett produkt eller en tjeneste, men pengene ikke er kommet inn på bank. Dette skjer blant annet ved faktura salg. Når pengene er kommet inn vil pengene overføres fra konto 1500 til 1921 (Bankinnskudd Checkin)
Dette er kundens egne konto. Siden Checkin ikke har innsyn i denne kontoen vil IB alltid være null. Periodens endring på denne kontoen er hva som utbetales fra oss i perioden.
Dette er kundens Checkin konto. Denne vil i de fleste tilfeller ha en IB og UB på 3000kr da Checkin normalt sett utbetaler alt minus 3000kr i slutten av hver måned.
Dette er en oversikt over periodens utgående mva høy sats. Momsen kommer fra mva pliktige salg som f.eks billetter og bookinger. Altså tjenester eller produkter arrangøren selger videre til deltager som der er høy mva på.
Lik som konto 2701, bare med lav sats. Tjenester og produkter her kan f.eks være mat.
Dette er en oversikt over periodens inngående mva høy sats. Momsen kommer fra gebyrer og avgifter til Checkin. Dette blir av myndighetene regnet som «produkter» fra Checkin som arrangør/kunde kjøper inn. Dermed gjelder denne momsen både for momsfritatte- og momspliktige selskap. Momsfritatte selskap sender inn en tilleggsoppgave til myndighetene for å få dette tilbakeført.
Når kunde skal tilbakebetale til deltaker kommer summen inn her.
Dette er en konto hvor man legger den periodiserte salgsinntekten fra konto 3990. Grunnen til at den legges har er fordi arrangementet enda ikke har funnet sted. Derfor kan man ikke føre det som en inntekt helt enda. Når arrangementet er holdt vil pengene føres over til rett regnskapskonto igjen.
Disse føres opp etter eget oppsett. Her kan man legge inn aktuelle inntektskilder som man vil skille ut i ulike kontoer. I Checkin er dette noen av de vanligste kontoene her:
- 3000 – Salgsinntekt, mva pliktig
- 3200 – Salgsinntekt, unntatt mva
- 3990 – Periodisert salgsinntekt
*Eksempler på inntekter er billetter, bestillinger, tilleggsvalg, overnattingsbooking osv.
Her samles all inntekten opp fra 3xxx kontoene for å periodiseres før ett arrangement finner sted. Når ett arrangement finner sted, vil inntekten realiseres. Se eksempelet under 2965 Forskuddsbetalt inntekt.
Her er all varekostnaden som er knyttet til det aktuelle arrangementet. Her kan man legge inn aktuelle kostnadskilder som man vil skille ut i ulike kontoer. Vanlige 4xxx kontoer i Checkin er:
- 4300 – Varekosntad (inkl.mva)
- 4335 – Varekostnad (ingen mva)
*Eksempler på varekostnadet er transaksjonsgebyr, tilbakebetalingsgebyr, systemavgift, sms, osv.
Her er kostnaden Checkin tar for bruk av systemet ihht avtale.
Eksempel:
En kunde har bestilt en billett, men regningen skal komme på faktura. Dette føres først med minus på konto 3000 (Resultatkonto), deretter med pluss på konto 1500 (Balansekonto). Grunnen er at det først skjer ett salg på en salgskonto, men så har pengene ikke kommet på konto. Dermed økes balansekontoen kundefordringer frem til kunden har betalt regningen.
Eksempel:
En kunde har avbestilt billetten sin. Da vil balansekontoen beløpet lå på krediteres med minus, og resultatkontoen krediteres med pluss slik at denne bestillingen nulles ut.
Det at man sender ut en faktura vil si at man gir kunden mulighet til å gjøre opp på ett senere tidspunkt. Dette er normalt hvis man er bedrifter da både kjøpet og regnskapsføringen skal være korrekt ihht kundes regnskap. Fakturering er ikke like vanlig når man er privatpersoner, men det kan forekomme.
Hvis en sluttkunde av en eller annen grunn har fått lavere pris på sin originale bestilling vil det sendes ut en kreditnota. Se under for eksempel:
Hvis en sluttkunde av en eller annen grunn har fått økt pris etter sin originale bestilling vil det sendes ut en tilleggsfaktura. Se under for eksempel:
Alle selskap må levere en årsrapport. Denne inneholder ett resultatregnskap, balanse, og forklarende noter som viser årets resultat og endringer.
Her viser selskapet resultatpostene som utgjør årets over/underskudd. Her vises inntekter, kostnader, skatt, og hvor mye som skal overføres til årets resultat (konto 8960 Annen Egenkapital)
Her vises poster som har økonomisk betydning for selskapet, men som ikke har resultateffekt for årsregnskapet pr 31.12.xx. Dette kan være anleggsmidler, egenkapital, gjeld, kundefordringer, osv.
Dette er folk som av en eller annen grunn ikke har gjort opp regningen sin. Dette følges opp av selskapet
IB og UB er ofte brukte terminologier når man avstemmer måned for måned, eller år for år. Disse viser hva man startet måneden med, og hva man avsluttet måneden med. IB vil være forrige periodes UB.
UB vil være IB pluss periodens endringer.