Da pandemien kom våren 2020 måtte vinjournalist Merete Bø og teamet i Dagens Næringsliv tenke nytt for å kunne fortsette å dele god kunnskap om god vin!
Vi tok oss en hyggelig prat med Merete Bø.Jeg heter Merete Bø og jobber som vinjournalist i Dagens Næringsliv.Før korona-pandemien så hadde vi utelukkende fysiske arrangementer, og stort sett i form av store vinmesser med flere hundre gjester og mindre smakinger med 20-30 personer.
Vi hadde jo aldri tidligere jobbet med eller gjennomført et digitalt arrangement, men et par måneder etter at pandemien inntraff tenkte vi det hadde vært kjekt å prøve. Den første digitale smakingen fikk rundt 1000 påmeldinger, i motsetning til vår største vinmesse som lå på rund 500 gjester, altså en dobling. Vi traff i tillegg en mye større del av landet ved å kjøre digitalt.
Det som også var veldig interessant å se var at flere samlet seg hjemme hos hverandre og hadde vinkveld sammen mens de så på webinaret. Vi sendte jo ut vinlister på forhånd slik at folk kunne kjøpe inn de vinene vi skulle snakke om, og smake seg igjennom presentasjonen. En artig observasjon var jo at Vinmonopolet merket økning i salget av disse vinene i dagene før våre webinarer!
Vi ordner hele organiseringen selv, bortsett fra innleid sminkør. I starten var vi bare tre personer, men vi så at vi trengte flere hender, så nå er vi 6-7 personer på hver produksjon.
Betalingsviljen er stor, men så la vi webinarene som en av fordelene hvis man er abonnent.
Så nå er det gratis for alle, så lenge man abonnerer på DN.
Råd til andre må være at det er fint med noen ekstra hender på sett i starten om noe skulle gå galt. Det er alltid noe man har glemt å tenke på. Også er det fint med brudd i sendingen i form av illustrasjoner, bilder og filmsnutter. Da får foredragsholderen en pause og.
Det er krevende, men også moro å sitte alene i et rom og snakke til flere tusen. Man vet jo ikke hva som slår an eller ikke. Da er det fint av de kan stille spørsmål direkte.
Opprett en gratis konto for å se selv.