Du har lansert eventet ditt. Programmet er klart, foredragsholderne bekreftet, og lokalet er booket. Likevel stirrer du og lurer på hvorfor ingen kjøper billetter?
Dette er hverdagen for mange arrangører. Markedet er full av konferanser, seminarer og meet-ups, og målgruppen din har mer å velge i enn noensinne. En trend vi i Checkin ser i markedet, er at folk generelt er trege med å kjøpe billetter eller melde seg på konferanser. I 2024 så vi i våre data at over halvparten av billettene ble kjøpt 14 dager før arrangementsstart.
Hvordan får man solgt billett i tide? Og hvordan holder man hodet kaldt når 50% av billettene fortsatt er utsolgt bare to uker før arrangementet?
Det finnes ingen enkel fasit. Vi tok en prat med markedsføringsekspert Kristian Thomassen fra Falk Media som delte gode tips og erfaringer rundt markedsføring av events.
Altfor mange arrangører begynner markedsføringen altfor sent. De setter i gang kampanjene først når billettsalget åpner, og da er det som regel for sent å bygge tilitt og skape forventninger som skal til for å fylle salen.
Og når markedsføringskampanjene først ruller, handler budskapet ofte kun om salg med CTA: "Kjøp nå!". Problemet er at publikum ikke bare kjøper en billett til en konferanse, de kjøper en opplevelse, en følelse, og forventninger. Dette skapes ikke gjennom rene transaksjonsbudskap.
Det som fungerer best er å starte tidlig. Start med å dele historier fra tidligere arrangementer, vis menneskene bak scenen, og gi av verdi før du gir noe tilbake.
Når målgruppen har sett deg eller merkevaren din (helst begge) dele gode ideer, faglig innsikt og inspirerende innhold over tid, har de allerede fått en relasjon til arrangementet. Da er publikum mer tilbøyelig til å kjøpe en billett når billettsalget åpner.
For at konferansen din skal skille seg ut må du treffe folk på et dypere nivå enn at programmet er klart eller at "early-bird"-prisen snart går ut.
Dette bør du ha et klart svar på:
Når du knytter eventet ditt til følelser og mening, skalper du engasjement, og ikke bare oppmerksomhet.
For konferanser og faglige arrangementer er LinekdIn en gullgruve. Ifølge Kristian, handler det ikke bare om annonser, men om samspillet mellom organisk innhold og betalt distribusjon.
Så tilbake til første spørsmål: hva gjør du når det bare er to uker igjen til arrangementet, og halvparten av billettene er fremdeles ikke solgt?
Det første du gjør er å puste med magen. For sannheten er at dette er noe mange arrangører opplever i dag. Som skrevet over, så ser vi i våre tall at 50% av salget skjer nettopp i de siste ukene før arrangementsstart. Målgruppen avventer, og når beslutningen først taes, så går det fort.
Nøkkelen er å ha en plan for sluttspurten. Intensiver kommunikasjonen: send e-poster, involver organisasjonen, del "last chance"-poster, vis hvem som allerede har kjøpt billetter, og skap en følelse av momentum og FOMO. Da utnytter du målgruppens naturlige kjøpsmønster i stede for å kjempe imot det.
Oppskriften i kortversjon
Vil du ha flere konkrete tips om eventmarkedsføring? Da bør du høre hele episoden med Kristian Thomassen. Hør episoden på Apple Podcasts eller Spotify.
Lykke til med ditt neste arrangement!